Modernitet og medicinske landvindinger

Steven Soderberghs ’The Knick’ er en spændende periodeserie om de medicinske mirakler, lægerne på The Knickerbocker Hospital frembragte omkring år 1900 – og om det moderne USA’s opbygning
9. august 2014

En historisk tv-serie om fremtiden. Sådan kan man beskrive Steven Soderbergh og HBO’s nye dramasatsning, The Knick, der i går begyndte på amerikansk tv, og som fra i dag kan ses i Danmark. Serien foregår i år 1900 på det berømte Knickerbocker Hospital i New York, kaldet The Knick, hvor cheflæge og kirurg John Thackery (Clive Owen) og hans stab kæmper for at modernisere og forbedre lægevidenskaben.

Thackery er en brillant og drevet, nogle vil sige besat mand, der trodser mange af sine kollegers skepsis og udfører avancerede operationer – f.eks. kejsersnit, før man vidste, hvad det var – i håbet om at nedbringe den høje dødelighed og højne amerikanernes gennemsnitlige levealder, som var under 50 år.

The Knick begynder med en scene, hvor Thackery og hans chef, Julius Christiansen (Matt Frewer), udfører et kejsersnit i den tro, at de har fundet ud af, hvordan de kan redde både mor og barn. Men begge mister alligevel livet, og Christiansen skyder sig en kugle for panden. Han kan ikke længere holde blodet, døden og alle de forfejlede eksperimenter ud.

Tidligere i samme afsnit har vi set, hvordan Thackery selv holder desperationen og fortvivlelsen på afstand: Opium til at slappe af og glemme det hele med om aftenen og natten, kokain til at samle sig selv op med igen om morgenen. En usund cocktail, skulle man synes, men den virker åbenbart.

Thackery er hovedpersonen i The Knick, men serien – der er skabt og skrevet af Jack Amiel og Michael Begler og instrueret, fotograferet og klippet af Steven Soderbergh – portrætterer også det øvrige hospital, dets ansatte, byen New York og datidens amerikanske samfund på godt og ondt: Race- og integrationskonflikter, afgrundsdyb forskel mellem rig og fattig, lov og uorden, religion og videnskab, manglende tillid til Thackery og hans opfindelser og opdagelser.

Uskøn forening

The Knick har en rig velgører, finansmanden August Robertson (Grainger Hines), hvis datter, Cornelia (Juliet Rylance), er hans stedfortræder i hospitalets bestyrelse og leder af hospitalets sociale afdeling. Kræfter på hospitalet vil gerne flytte det uptown på Manhattan, fordi det gør alle byens rige familier og øvrige hospitaler. Men det vil Cornelia og hendes far ikke være med til, da man så ikke kan hjælpe de fattige.

Det er også far og datter, der forfremmer Thackery, da Christiansen dør, og ansætter en sort læge, Algernon Edwards (André Holland), som den nye cheflæges højre hånd. Det bryder Thackery sig ikke om, ikke fordi han som flere af sine kolleger er racist, men fordi den medfølgende ballade vil fjerne fokus fra hans arbejde. Det viser sig dog, at Edwards er en opfindsom og dygtig herre, der også har noget at lære Thackery om moderne medicin.

Hospitalets korrupte daglige leder, Herman Barrow (Jeremy Bobb) er i lommen på en lokal gangster, og den irske ambulancefører Tom Cleary (Chris Sullivan) tjener penge på de patienter, han kan kapre i byens faldefærdige ejendomme. Alle hospitaler og ambulancetjenester er private, og det gælder om at komme først – eller slå den propreste næve, hvis en af de andre ambulancer er nået frem.

Lyslevende fortid

Det er dette farvestrålende tidsbillede, der sammen med Thackerys medicinske landvindinger gør The Knick spændende. Det er ikke en narrativt banebrydende tv-serie af den slags, man næsten er blevet vant til at se fra HBO, eksempelvis The Wire og True Detective. Men Steven Soderbergh skaber et troværdigt univers, der nok drejer sig om 100 år gamle fremskridt, man i dag tager for givet, men som forekommer moderne, fordi serien er så energisk og levende skruet sammen. (Jeg har set syv af første sæsons 10 afsnit.)

Det mobile kamera bringer én med helt ind i det store hospital og dets kringlede gange og de opskårne, blødende kroppe, Thackery forsøger at reparere og lappe sammen. Og Clint Mansells pulserende, elektroniske musik, der ikke umiddelbart passer til periodefortællingen, holder den frisk for seerne – på samme måde som lægernes arbejde på The Knick bringer dem på forkant med udviklingen og fremtiden. Moderniteter mødes og samarbejder på forbilledlig vis.

Den teknologiske, økonomiske og samfundsmæssige udvikling gik stærkt omkring år 1900, hvilket kom mange mennesker til gode, men også havde alvorlige konsekvenser for andre (det kunne godt minde lidt om i dag). The Knick beskæftiger sig med begge dele og gør det med nerve, humor, intelligens og godt skuespil, og det er ikke overraskende, at en anden sæson af serien allerede er bestilt.

The Knick. Manuskript: Jack Amiel og Michael Begler. Instruktion: Steven Soderbergh. Kan ses på HBO Nordic og C More