Læsetid: 4 min.

Selvbilleder i klædeskabet

DR’s modeekspert, Chris Pedersen, gør det lystigt og interessant at se på, hvordan folk ser på sig selv i reportageserien ’De forfængelige’
Chris Pedersen har generelt styr på sagerne. Han ved, hvordan man klæder sig og opfører sig, men nogle af de bedste øjeblikke er alligevel, når han bruger sin uformåenhed til at løsne op for situationerne. Foto: DR Chris Pedersen har generelt styr på sagerne. Han ved, hvordan man klæder sig og opfører sig, men nogle af de bedste øjeblikke er alligevel, når han bruger sin uformåenhed til at løsne op for situationerne.

Chris Pedersen har generelt styr på sagerne. Han ved, hvordan man klæder sig og opfører sig, men nogle af de bedste øjeblikke er alligevel, når han bruger sin uformåenhed til at løsne op for situationerne. Foto: DR Chris Pedersen har generelt styr på sagerne. Han ved, hvordan man klæder sig og opfører sig, men nogle af de bedste øjeblikke er alligevel, når han bruger sin uformåenhed til at løsne op for situationerne.

21. august 2014

På afstand kan modebranchen virke lettere angstprovokerende, al den perfektion og alle de penge. Al den opmærksomhed på hinandens overflader og pludselig enighed om, at den skråbundne pullover er et overstået kapitel. Utilnærmelige typer med meget selvkontrol og et spændende liv på Twitter. Jeg kender godt til forskellen på at have det rigtige og det forkerte tøj på, det føles meget tydeligt, men modestof har aldrig været den helt store tidsrøver i mit liv.

Men efter at DR har slået kløerne i modejournalisten Chris Pedersen er det begyndt at ændre sig. I programmer som (genudsendelsesværdige) Danmarks unikke stilikoner, Modekoder, Moderedaktørens dagbog og Modeugen Nu fremstår modebranchen bare som en samling vidende og glade mennesker, der med et glas vin i hånden taler om ting, de synes er flotte.

Med Chris Pedersen som vært er modevinklen bare en anden måde at praktisere den altid spændende disciplin at glo på mennesker. Hvad enten man vil det eller ej, kommunikerer ens ydre alt muligt, og her fungerer Chris Pedersen som en modemæssig tryghedsperson, der kan forklare koderne og dele den begejstring for ting og sager, som holder modebranchen kørende. Han har det mest tillidsvækkende tv-ansigt siden Poul Thomsen, og hans umiddelbare og tydelige interessere for, hvad folk har at sige, får dem til at føle sig tilpas og lyde begavede.

Glimrelyst

I den nyeste programrække, De forfængelige, hvis andet afsnit vises på DR K i aften, hæver Chris Pedersen blikket fra modebranchen og stikker sin (i øvrigt nydelige) næse i de valg og lyster, der ligger bag forskellige menneskers fremtoning. De forfængelige handler om livsstil og om at gøre sig synlig og tydelig. I første udsendelse besøger Chris Pedersen Tinus, der i sin stuelejlighed i Valby dyrker burlesquekulturen i alle dens afskygninger. Det er her i de rødpolstrede stuer, han afholder cabaret, hvor han tidligere har optrådt som hyperkvinden Babette Renard, og her han underviser andre burlesquedansere i retro-udgaven af sexappeal. Selv er Tinus gået væk fra det feminine og øver sig nu i at optræde så maskulint som muligt for at udvide sit repertoire af udtryksmuligheder. Standardmaskuliniteten er der, når han sætter sig ned: let spredte ben, hænderne på lårene og albuerne strittende ud. Når han falder i staver og hviler hagen på hænderne er det stadig det typisk feminine, der dominerer. Den slags taler de om; hvordan man performer køn, hvordan bevægelsesmønstre og selvbilleder vekselvirker, og om fordele og ulemper ved henholdsvis at passe ind og stikke helt af ud i det flamboyante. To burlesquedamer kommer forbi og fortæller om at kunne lide, hvad man ser i spejlet.

Indimellem reportagen udtaler kendte og ukendte sig om, hvordan de bestyrer deres eget selvbillede og klædeskab. De er placeret i et spejlkabinet, de retter lidt på tøjet og håret, inden de udtaler sig, lidt som når man rømmer sig. Det er en god detalje. En medievant popsociolog synger en gammel sang om, hvordan kvinder bør finde tilbage til de konventionelle kvindelige dyder. Det støjer lidt i et ellers nysgerrigt program, men er hurtigt overstået.

Programmet definerer selv forfængelighed som »det at være bevidst om og optaget af personligt omdømme og anseelse«. Jeg er ikke sikker på, det er den mest præcise definition. Som synonym til forfængelighed foreslår ordbog over det danske sprog ordet glimrelyst, som i hvert fald indkapsler dette første af programmerne. Den burleske forfængelighed lader ikke til at bekymre sig meget om omdømme og andres smagsdomme, det handler snarere om at have lyst til at glimre.

Plads til at ryge på røven

Chris Pedersen har generelt styr på sagerne. Han ved, hvordan man klæder sig og opfører sig, men nogle af de bedste øjeblikke er, når han bruger sin uformåenhed til at løsne op for situationerne. Der er en bemærkelsesværdig mangel på forfængelighed i den scene fra Moderedaktørens dagbog, hvor han sidder i en parisisk taxa og læser højt fra et fransk modeblad, som chaufføren hjælper ham med at dechifrere ud fra de meget ufranske lyde omme fra bagsædet. I De forfængelige overtrumfer nysgerrigheden også forfængeligheden, når burlesquedanseren Tinus skal lære Chris Pedersen at indtage et gulv i stiletter. Chris Pedersen gør et ærligt forsøg, det gør han virkelig, men den kropsholdning, skoene lægger op til, modarbejdes af den kropsholdning, der følger med hans jakkesæt, hælene er virkelig høje, og da han falder, er det med spjættende arme og ben. Der er god stemning og plads til at falde på røven.

I modsætning til Chris Pedersens tidligere programmer om mode handler De forfængelige hverken om tøjet og tingene selv eller om tendenserne og det, der skaber dem. Det handler om, hvordan genstande, bevægelsesmønstre og attituder skaber kontrol og kontroltab, om at undersøge måden, man bliver set på, når man roder rundt i andres synsfelt, om selvbilleder, og hvad de kan holde til.

Men det bedste ved Chris Pedersens modeprogrammer er alligevel ikke, at man lærer noget om mode. Det er bestemt et okay aspekt, men det bedste er at se hans vildt gode manerer og den begejstring og begavelse, de får frem i dem, han møder. Og de manerer er også på banen i De forfængelige.

’Moderedaktørens dagbog’ Modeugen Nu’ og første afsnit af ’De forfængelige’ kan ses på dr.dk. Tredje afsnit af ’De forfængelige’ bliver vist på DRK i aften kl. 20.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu