Et skæbnehjul drejet af tilfældige impulser

Daniel Kehlmann har skabt en europæisk idéroman i lyset af finanskrisens afsløring af livsværdiernes relativitet og værdipapirernes falskhed
Daniel Kehlmann fik sit gennembrud med romanen ’Opmålingen af verden’ og er nu aktuel med ’F’, en skæbnefortælling med familien Friedland som hovedpersoner.

Michael Bothager

12. august 2014

Den knap 40-årige Daniel Kehlmann fik sit litterære gennembrud med romanen Opmålingen af verden (da. 2007) og er for længst et stort navn i tysk og international sammenhæng. Aktuel er han nu med en lige så uimodståelig roman, der markerer sin flertydighed med bogstavet F som uforklaret titel. At det bl.a. står for fænomenet ’familie’ bliver hurtigt klart, siden Friedland er efternavn på hovedpersonerne, ved siden af en far tre brødre, der som slægtens midtpunkt er bærere af handling og filosofi, styret af et livsmønster af tilfældighed og skæbne, Fatum med stort bogstav. Der er en stærk fortælletradition i denne motiviske personkonstellation, fra folkeeventyr til Brødrene Karamazov, ligesom romanen og dens personer med selvfølgelighed refererer direkte til store navne og temaer i verdenslitteratur og -kunst.

Værdipapirer

Storebror Martin og tvillingerne Eric og Iwan ses i en nutidsbelysning af finanskrisens virkninger og afsløring af livsværdiernes relativitet og værdipapirernes falskhed. Med præcis, underspillet og kun tilsyneladende overbærende ironi kommer Kehlmann under huden på disse familiemedlemmer og deres inkarnerede hykleri og karrierer inden for gebeterne religion, erhvervsliv og kunst. Martin, barn af farens første ægteskab, er blevet munk uden tro på andet end det næste gode måltid og håb om et nationalt mesterskab i Rubiks terning, som han er manisk optaget af mere end aktuelle diskussioner i moderkirken. Det er et solidt og saftigt portræt af en illusionsløs præst, fanget i kirkelige ritualer og hule trosartikler, plaget af de angrendes klamme bekendelser i skriftestolen. Eric har en oppustet storvirksomhed som finansrådgiver og er mester i hykleri og bedrag, som tager magten over ham i takt med pillemisbrug og systematisk utroskab. Han har tømt klientkontoen, men slipper med nød og næppe for afsløring og ruin af generel krise og krak og redningsaktioner i 2008. Ironisk nok finder han til Martins hovedrysten forklaringen på forbrydelsernes sløring i Guds nådige forsyn.

Forfalskning

I rappe streger og skarptskårne situationer tegner Kehlmanns rynkefri prosa – frydefuldt oversat af Niels Brunse – tvillingerne op som mænd af lutter hulhed, Iwan som talentløs maler, men fremgangsrig som kunsthandler og forfalsker af malerier. Med fremragende håndværk forbedrer og nyskaber han billeder af en glemt kunstners banale skilderier til mondæne salgssucceser og tjener styrtende på sine manipulationer af kunstmarkedet, men omkommer ene og hjælpeløs i sit hemmelige atelier. En af bogen effektive mareridtsscener. Borte er han som sunket i jorden, til undren for alle.

Der er ellers en telepatisk forbindelse mellem tvillingerne, og et effektivt fortælletræk er at lade samme situationer opleves og kommenteres forskelligt i de tre store midterkapitler, hvor brødrene hver har ordet. I et særskilt kapitel føres familiens genealogi helt tilbage til Trediveårskrigens tid, og fællestræk fra far til søn synes at være bedrageri, skuespilleri, uduelighed og livskraft. »Livet var hårdt, men somme tider var man heldig,« udtaler den dødeligt sårede stamfader. Og brødrenes far, der nu er fortæller, filosoferer over den forfader, der ikke døde under pesten. »Hvis han var død, havde hverken jeg eller mine sønner været til. I vores sted ville andre, som nu ikke findes, regne deres tilværelse for uundgåelig.«

Tilfældighed, mønsterdannelse, skæbnens relativitet. Og tværs gennem det opleves alligevel en konsekvens. Den vises ironisk nok i selve romanens komposition. Den udtalte nihilisme får ikke indflydelse på kunstneriske love, idet handlingen gennemføres med perfekt logik, smukt realiseret gennem åbningsscenen med brødrene, anført af deres far, Arthur Friedland, der indblandes i en berømt hypnotisørs forestilling, den store Lindemann. Og her udfoldes allerede under seancen identitetsproblemet: ’Hvem er man, hvad er man?’ i en heftig dialog mellem hypnotisøren og Arthur. Og i slutkapitlet optræder atter Lindemann, nu reduceret til en ynkelig fusker med tarotkort, Arthur møder ham under et besøg med et barnebarn i et tivoli, hvor hun forvilder sig mellem spejle i en labyrint.

Forsvinding

Dette at forsvinde er et ledemotiv i bogens beskrivelse af tilværelsen. De døde kommer aldrig tilbage, andre fravær er uforklarlige eller uopklarede. Arthur Friedland er lidt af en gådefuld figur, en vagant som flere af forfædrene. Han forsvinder en dag fra kone og børn uden et ord, dukker uventet op igen efter en del år, nu forfatter af en berygtet roman, Mit navn er Ingen, som har forårsaget en bølge af selvmord. Men det mest uhyggelige er, at den fortæller om begivenheder, som senere finder sted, således en bedstefars besøg med sit barnebarn i et omrejsende tivoli, der forvandler sig til et labyrintisk mareridt. Om en anden af hans bøger siges, at meningen med den er, at der ingen mening er. Med det mystiske F bider bogen sig selv i halen med fravær og genkomst, en bog så sort som dens velvalgte omslag. Den demonstrerer, at den ikke vil opføre sig som en udviklingsroman, men som et skæbnehjul drejet af tilfældige impulser eller ukendte kræfter og systemer uden for guddommelig rækkevidde.

At gøre det til underholdning, med besk overlegenhed, med kulde og lune, elegance og humor, er noget af en bedrift. Romanen viser med virtuositet, at livets mangel på mening holdes sammen af overraskende sammentræf og tvingende konsekvenser. Kunst er både svindel, taskenspilleri, inciterende indsigt og morskab som i denne europæiske idéroman, der også gerne kunne hedde ’opmåling af verden’.

Daniel Kehlmann: ’F’. Oversat af Niels Brunse. 272 s. 300 kr. Lindhardt & Ringhof