Ud af de trygge rammer

Flere udstillinger i Hovedstadsområdet inddrager uderum som udstillingsrum for tiden, men kunsten føler sig ikke altid hjemme uden for de trygge rammer
I Kunstpark Ordrupgaard finder man belgiske Carsten Höllers tre meter høje paddehat ’Giant Triple Mushroom’. Desværre er den et godt eksempel på, hvor vanskelig en opgave det er at placere kunst i uderum.

Anders Sune Berg

2. august 2014

Sommeren byder på adskillige udstillinger, som kan opleves, uden at skulle bevæge sig indenfor i kølige museumsrum med dæmpet belysning. Museer og kunsthaller har opdaget, at området uden for de hvide vægge også kan rumme kunstværker og måske bidrage til at trække nye besøgende til. Og kuratorer uden tilknytning til institutioner har fået øje for, at det offentlige rum udgør en oplagt og traditionsfri legeplads for kunstprojekter.

Det har samtidskunstforeningen Refleksioner i Dragør for eksempel fundet ud af. Foreningen er initieret i 2012 af kunsthistorikeren Annette Lindroos, som selv er bosiddende i Dragør og som også er kurator på udstillingen REFLEX, der kan ses på forskellige lokaliteter i byen. I alt ni forskellige kunstnere og kunstnergrupper er inviteret til at lave stedsspecifikke værker til udstillingen, som er spredt ud over et større område i Dragør og dermed kræver, at publikum udstyrer sig med kort og begiver sig ud for at lede efter værkerne. Hensigten har været at aktivere både områder af Dragør, der er velkendte og har karakter af turistseværdigheder, og områder, der er mindre kendte og knap så tilgængelige.

Trods en velfungerende folder med et tilhørende kort, som præcist angiver, hvor værkerne på udstillingen befinder sig, skal man som besøgende være forberedt på at blive dirigeret ind i dele af for eksempel Dragør Fort eller det gamle havneområde, som ikke altid er helt lette at navigere i. De kolde og klamme indre gange i katakomberne i Dragør Fort danner således den dramatiske og udfordrende ramme om videoværker produceret til stedet af Eva Koch (f. 1953) og Lars Buchardt (f. 1964).

Mere umiddelbart tilgængeligt finder man i den berømte Gåserepublik et værk af Lise Blomberg (f. 1971), der i sit bidrag bevæger sig ud over maleriets todimensionale flade, som hun ellers almindeligvis benytter sig af, og bygger et helt andeskur med levende beboere. Udstillingens mest spektakulære værk, OP arkitekters Kuglen, står midt på et græsområde tæt på Gåserepublikken og bliver gennem sin blotte volumen – en kæmpe kogleform opbygget af store tømmerstykker – et signaturværk for hele udstillingen. Her kan man få lov at klatre i kunsten, hvilket de yngste besøgende tydeligvis nyder.

Måske er det ikke tilfældigt, at det er arkitekterne, der har lettest ved at løse opgaven med at lave et stedsspecifikt bidrag. De deltagende billedkunstnere har alle lavet værker, der relaterer til stedet på et tematisk plan, men som alligevel har svært ved at finde sig til rette i de uvante omgivelser. De fleste ligner malplacerede galleriværker, fordi de ikke i synderlig grad forholder sig konkret og rumligt til de steder, de er placeret. Arkitekternes styrke er omvendt, at de fra udgangspunktet forholder sig til stedet, hvilket skaber en integration af værket i omgivelserne.

Secret Garden

På Gl. Holtegaard kan man i barokhaven bag kunsthallen også se en række billedkunstneres bud på stedsspecifik kunst. Den omfattende udstillingsserie Secret Garden, som blev påbegyndt i 2012 og har involveret i alt 19 kunstnere og kunstnergrupper, bliver afsluttet denne sommer med en række nye værker og udgivelsen af et katalog med dokumentation af hele projektet.

Selv om barokanlægget bag Gl. Holtegaard er betragteligt mere overskueligt end det store område i Dragør, der bliver taget i anvendelse til REFLEX, så er det også her en god idé at udstyre sig med et kort, inden man begiver sig ud i haven. Nogle af værkerne er nemlig så godt integreret i haven, at de let overses, hvis ikke man har guiden med sig.

Andre er ikke til at overse. Henrik Plenge Jakobsens (f. 1967) tre lyserøde får, som går og græsser fredsommeligt i en fold, er således et af udstillingens mere spektakulære værker. If the People Have No Bread Let Them Eat Cake hedder værket, som dermed refererer til den franske dronning Marie-Antoinette og hendes dekadence, der angiveligt også inkluderede farvede og parfumerede får. Og som i sidste ende førte til at hun mistede hovedet i guillotinen i 1793. Revolte og kapitalismekritik er velkendte temaer hos Plenge Jakobsen og finder altså også på diskret vis vej ind i dette værk.

Blandt de nye bidrag til Secret Garden i år hører Henrik Mennés (f. 1973) Stor sten, der består af et stort vandfyldt plastkar placeret på en af havens grusgange. I karret flyder en kæmpe granitsten rundt i en slags magisk trods mod tyngdeloven. Værket fejler ikke noget, men det er ikke synderligt relateret til placeringen i barokhaven, som det da heller ikke oprindeligt er produceret til.

Mere stedsspecifik er Kaspar Bonnéns (f. 1968) serie af mindre skulpturer med titlen Fuglearkitektur, der består af fuglehuse placeret i og omkring havens træer. Fuglehusene er næppe fuglevenlige, for de glider ud af form og forvandler sig til ekspressive fugleskræmsler med ansigtslignende træk, men de falder smukt ind i havens rum.

Stedsspecifik forekommer også Nanna Debois Buhls (f. 1975) Havescener, der i små, uanselige skilte rundt om i haven fremsætter inciterende gådefulde udsagn såsom »Og parken var ligesom alt andet mennesketom«. Citaterne, som stammer fra Alain Robbe-Grillets filmmanus til Sidste år i Marienbad, dukker op som små lingvistiske sætstykker fra en usynlig forestilling rundt om i haven, og understreger dermed de i forvejen sceniske og stærkt aksiale momenter i barokhaven.

Secret Garden er et af de bedre forsøg på at inddrage omgivelserne som udstillingsrum, men også dette projekt lider under, at så relativt få af værkerne egentlig forholder sig til de specifikke haverum, de befinder sig i. Når man benytter udfordrende og ukonventionelle udstillingsrum, bliver det klart, at kunsten må forholde sig til disse vilkår for at kunne fungere optimalt. Hvilket desværre langt fra altid er tilfældet.

Kunstpark Ordrupgaard

I Kunstpark Ordrupgaard kan man se eksempler på, hvor indifferent værker kan placeres i udendørs rum. Museet har erhvervet to nye værker til Kunstparken, som blev indviet sidste år med værker af Jeppe Hein (f. 1974). I år suppleres disse med et værk af belgiske Carsten Höller (f. 1961) og et af engelske Ryan Gander (f. 1976) – begge store, internationale navne.

Höllers værk er en forvokset paddehat på tre meter, der angiveligt sammenblander tre forskellige svampesorter, hvorfor det har titlen Giant Triple Mushroom. Den realistiske skulptur har en betragtelig størrelse, men bliver alligevel et diminutivt indslag, når den bliver placeret i udkanten af parken med dens store træer.

Aggressivt fremmedlegeme

Ganders metalskulptur More really shiny things that don’t mean anything er ikke kommissioneret til stedet, men har tidligere været opstillet i Londons finansdistrikt. Skulpturen er en kæmpekugle, der udgøres af sammenhobede metalgenstande i rustfrit stål. Der er humor og selvironi til overflod, sammenkoblet med en overskaleret og øjeblændende materiel fremtoning, men værket virker som et aggressivt fremmedlegeme under parkens gamle blodbøg.

Det er tydeligvis en af de vanskeligste opgaver at placere kunst i uderum. Ideen er besnærende og god, men i praksis kræver kuratering af uderum en hel del mere end blot at placere eksisterende skulpturer uden for museets eller kunsthallens trygge rammer. For det første er det åbenlyst, at værker kommissioneret til et specifikt sted fungerer bedre end eksisterende værker, der blot opstilles efter bedste evne.

For det andet er det tydeligt, at kunstnere, som har erfaring med at arbejde i offentlige rum og med stedsspecifikke praksisser, klarer opgaven bedre end kunstnere, der primært laver værker til konventionelle udstillingsrum. Der er intet overraskende i dette, men alligevel synes det at være noget, der i høj grad bliver glemt i de omtalte udstillinger.

’REFLEX – samtidskunst i Dragør’. Reflexkontoret, Havnen, Dragør. Indtil den 28. september. ’Secret Garden III’. Gl Holtegaard. Attemosevej 170. Holte. Indtil den 19. oktober. ’Kunstpark Odrupgaard’. Ordrupgaard. Vilvordevej 110. Charlottenlund.