En glitrende bagatel

’Hvis det er’ føles som en mellembog i Helle Helles forfatterskab, og det er svært at blive helt begejstret, men den er ret fin alligevel
To personer farer i Helle Helles aktuelle bog vild i en jysk skov. Det er sjovt, men der er ikke megen fremdrift i skovturen, og hvis man vælger at læse den symbolsk, bliver det næsten klægt.

Sofie Amalie Klougart

26. september 2014

Der er to historier i Helle Helles nye roman Hvis det er, og selv om bogen krydsklipper mellem dem, har de ikke forfærdeligt meget med hinanden at gøre. Der er et kammerspil for to personer, de er faret vild i en jysk skov og fjumrer i vildrede derude halvandet døgn. Så er de forfærdeligt tørstige, så skal den ene kaste op og op, så finder de en hytte med frosne rejer i kummefryseren. Det er livligt og morsomt og egentlig udramatisk.

Den midaldrende Roar er vores fortæller, han er flygtet fra et firmaseminar. Den lidt yngre dame, han møder i skoven – begge er tydeligt uegnede til livet i vildmarken – er overraskende nok uden navn. Hun er ellers bogens absolutte hovedperson, i al fald i Hvis det er’s anden historie. Typisk for Helle Helle er hun et skrøbeligt livsstykke, alt for opmærksom, når det kommer til de mindste sociale signaler. Hun er også eminent til at læse dem forkert. Og så er hun sjovt ensom, hun driver gennem livet uden rigtig at have veninder eller familie eller bare et fast arbejde. Hun rejser på sine ferier alene.