Læsetid 3 min.

Kunstcirkus

Der er både komik, burlesk og besynderlig humor i Rose English’ enestående performanceværker, som dokumenteres på Charlottenborg i disse dage
Rose English: ’Rose on Horseback with Tail’ (1974). Foto: Richard Saltoun/Karsten Schubert

26. september 2014

Alt, hvad Rose English (f. 1950) har skabt, er præget af en helt særegen elegance, som med simple virkemidler aktiverer et bundløst dyb af referencer af mytologisk og populærkulturel art. English’ eget karriereforløb vidner om, at hun selv konstant har bevæget sig mellem forskellige roller, mest udtalt som performer, filmskuespiller og manuskriptforfatter. Hun arbejder ikke blot på tværs af alle mulige og umulige medier, men sætter også et stort spørgsmålstegn ved, hvad en kunstner i grunden er, og hvad kunst kan være.

I den smukt arrangerede præsentation af English på Charlottenborg møder man dette spørgsmålstegn, straks man træder ind i den første sal. Her er en stor del af gulvfladen forvandlet til en sandfyldt cirkusmanege, hvor de tydelige aftryk af en hests hove afmærker et evighedstegn. Ja, en cirkushest har angiveligt besøgt Charlottenborg og skridtet salen af under kyndig vejledning af ingen ringere end Katja Schumann.

Men dette besynderlige fraværsbillede, som så stærkt fremmaner hesten for éns indre blik, er langtfra det eneste i salen, som omhandler det smukke, store og kloge dyr. Fotografier af heste pyntede med sælsomme kostumer sammen med performere, der i ikke mindre aparte kostumer optræder sammen med dyrene, pryder salens vægge. Og på gulvene er selve kostumerne udstillet med et udsøgt fokus på deres bizarre, kropsligt-animalske udtryk.

På tværs

Befinder jeg mig midt i et cirkus? Eller i reminiscenserne fra en genopsætning af en af barokkens raffinerede hesteballetter? En aparte burlesk opera? Er jeg i en kunsthal?

Svaret er, at Charlottenborg med Rose English’ besøg er lidt af det hele, et barokt og burlesk kunstcirkus af den mest vidunderlige slags, et arkiv over en lang karriere på tværs af etablerede institutioner og kategorier.

English var som ung endda så meget på tværs af kategorierne, at hun oplevede at blive bortvist fra to kunstakademier i England, som ikke accepterede hendes performances som kunst. Snarere end at fortvivle over dette drog hun konsekvensen og henlagde meget af sit arbejde til det mellemrum mellem institutionerne, som ofte er rummeligere end institutionerne selv.

Et af hendes berømte arbejder fra de tidlige år er Quadrille fra 1975, hvor seks kvinder udstyret med hestehaler og hestehove midt i et hesteshow i Southampton opførte en kvadrilleformation. På dokumentationsfotografierne lyser det ud af det talrige og koncentrerede publikum – som ikke var kommet for at opleve kunst – at de bevidner et sceneri, som ikke er hverdag på et hesteskue, men at de ikke desto mindre er godt underholdt og har fået noget at tænke over.

I andre arbejder udklæder English heste med kunstige manker og haler, som i Princess – the Bride of the Idea fra 1994, der egentlig blot er en lille vignet til den større hesteopera Rosita Clavel, som fortsat er urealiseret, men hvis libretto i form af et kæmpe storyboard kan ses i Charlottenborgs udstilling. Den dramatiske accentuering af bestemte træk ved både hesten og kvinden er gennemgående i English’ arbejder, der med en ofte smældende præcis humor understreger stereotype kønsforestillinger.

Selv om Charlottenborgs præsentation i sin retrospektive karakter bliver temmelig arkivalsk og lovlig tam i forhold til den vildskab, som oprindeligt har karakteriseret værkerne, lader udstillingen ikke én i tvivl om, at man står over for en helt speciel kunstner med et idiosynkratisk formsprog.

Stort register

En lang dokumentationsvideo af English’ performanceværk My Mathematics fra 1992 viser hendes fantastiske talent udi endnu en urubricerbar genre midt mellem hestedressur, burlesk forelæsning og standup. Vel at mærke på teaterscener i New York og London, hvor hun i 1990’erne optrådte med sin hingst Mathematics, mens hun improviserede iført grotesk lange øjenvipper og dristigt showgirl-kostume. Og konstant i frygtløs og letflydende dialog med et fascineret publikum.

Videodokumentationen fastholder fint det store register, English spænder over: fra den platte humor over de spøgefulde satirer til den dybe filosofiske undren. Resten af udstillingen lader os kun ane, hvilken original og sær kunstner, vi står over for. Som det altid er vanskeligheden ved udstillinger om kunstnere, der arbejder i flygtige medier, er det også her forvandlingen af de oprindelige opførelsers liv og dynamik til rekvisitter og spøgelsesagtige spor, der bliver udfordringen.

Den antropologiske udstillingsæstetik, hvor for eksempel de groteske øjenvipper, som English har båret i sine performances, bliver vist i sirligt ordnede rækker i raffinerede glasmontrer, skaber nok nogle meget smukke opstillinger, men den udgør også i sin domesticerende ordenstrang en akavet og lidt mat kontrast til de oprindelige værkers vilde uordentlighed. Man kan se de flotte udstillingsmontrer som en karikatur på stormagasinernes smykkemontrer med deres ophøjelse og fetichering af varerne. Men det er i så fald en karikatur, der er faretruende tæt på at opløse sig selv i rendyrket æstetisk benovelse over de eksotiske genstande.

Men udstillingen giver for første gang et grundigt indblik i English’ omfattende bagkatalog, hvilket i sig selv er en bedrift. Og præsentationen giver én lyst til at opleve English live. Det er heldigvis også muligt, for English er stadig aktiv og præsenterer jævnligt nye produktioner, som man for eksempel kunne opleve med værket Ornamental Happiness på Liverpool Biennalen i 2006. Man kan håbe, at Charlottenborgs udstilling kan bidrage til at bane vejen for at få hende til Danmark med en af sine unikke performanceproduktioner.

Rose English. The Eros of Understanding. Kunsthal Charlottenborg. Kongens Nytorv 1. Indtil den 1. januar 2015

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned