Læsetid 4 min.

Referenceporno og små stykker slik

Fire små friske, sorgfulde, forfængelige, skarpt LOL’ende værker fornøjer på dansk, svensk og norsk
26. september 2014

Endelig er det begyndt at mørkne og ruske efter sommerens og septembers evighedshede. En ven sagde engang til mig, i solskinnet, at »sommeren er jubelidioternes årstid«; måske er det sandt, i hvert fald er det lettere for mig at læse og skrive kritisk, når det mørkner og himlen åbner sig.

De fire nye bøger (nærmest hæfter) fra det norske forlag AFV Press er kvalificeret sensommerlæsning. De er ikke jubelidiotiske, men lette, sjove, konceptuelle og lidt nonchalante, lidt sørgmodige. Briselitteratur, men med substans, små bøger med stort forvirringspotentiale.

Out for a walk. Bitch (Buffyhaikus) af Hanna Rajs Lundström, Isis Mühleisen og Tom W-O Silkeberg er et konceptuelt vidunder. Det er små haikudigte på svensk og bokmål med udgangspunkt i 1990’er-serien Buffy the Vampire Slayer, som er et fantastisk rørende og humoristisk melodrama om vampyrer, kærlighed og teenageliv. Har du ikke set den, er det hermed dit efterårsprojekt.

Digtene er ren referenceporno, små stykker slik for os, der forstår joken. De forudsætter en grad af indforståethed, det fremgår direkte:

»jeg visar bara / buffy för folk jeg älskar / ett test av vänskapp.«

Buffy-digtene er følelsesfulde og cool, som svenske haikuer må være: »en spoiler alert / buffy räddar ej världen / kärleken gör det.«

Men også snappy og tørre, som et tweet eller en skråsikker teenagedagbog kan være det:

»skillnaden mellan / buffy och true blood är at / buffy är bättre.«

Det er fjol og LOL, men kvalificeret. (AFV Press har forresten tidligere udgivet Beyoncéhaikus af samme forfattere).

Intenst og mærkeligt

Simon Holm Pedersen skriver i Hvordan jeg bliver sangerinde rundt om den amerikanske popstjerne Taylor Swift. Teksternes jeg overidentificerer sig voldsomt med Swift, vi er et intenst og mærkeligt drømmested mellem idoldyrkelsen (stalkeren) og kærligheden (elskeren).

»Jeg klipper hendes hoved ud af Vi Unge, prikker to huller, som jeg forbinder med elastik. Jeg tager masken på. Jeg tager den indkøbte paryk på.«

Samtidig ser teksten et du gennem et slør af Swift-tekster og musikvideoer. Der er noget magisk, uskyldigt i det forelskede forsøg på at være all american på dansk:

»I min paryk sidder jeg på en porch med svedig makeuphud. Mine ben glinser i lyssætningen. De ting der betyder noget for mig: min pickup-truckejende kæreste, min Gud. Min Gud er i dukkehusene, min Gud svømmer i dine eyes (...)«

Kvalmt og koket og glitrende. At læse Pedersens søde, smægtende prosa er lidt som i hemmelighed at observere en drag queen alene hjemme – ikke i færd med at underholde et publikum, men ensomt performende sin fantasi om sig selv for sig selv.

Noget dagligdags

Ken Burns-effekten af Adam Humphreys består af korte anekdotetekster. En spøjs, let bitter, observant fortæller begynder at berette om et emne (noget dagligdags: et lotteri, et forelsket par i en park i Paris), som generer eller forstyrrer ham, men snart drejer fortællingen på afveje eller slutter uden forløsende pointe.

Humphreys nævner selv Kafka som inspiration for teksterne: De er digressioner, men ekstremt ordentligt skrevet, og fortælleren må resignere over for den meningsløshed, han møder i sin omverden.

Det er Kafka 2014: Det fremmedgørende mærkelige er ikke loven og volden, men hvordan man føler en forventning om at smile til sine professionelle kolleger (»jeg følte meg svært nedbrutt og låst i smilet«) og en bekymring: »Jeg tenkte at jeg aldri vil vite om mitt falske smil slo denne kollega som tomt og grotesk, noe jeg trodde kunne få langvarige økonomiske konsekvenser (...).«

Underholdende på sin egen tørre og triste måde, perfekt til at punktere ureflekteret sommerglæde.

Forfængelig tekst

Viktor Boy Lindholms DRONE er et lille langdigt. En ung fortæller ser sit sørgende selv udefra, efter en morfar er død og et forhold til en anden person gået i stykker.

Teksten virker forfængelig, som om den ikke tager udgangspunkt i en følelse af sorg, som den vil beskrive, men primært har en ambition om at være en stærk tekst og vælger sorg som sit emne, fordi det er tungt og delikat. Men det er en interessant og sårbar forfængelighed. Teksten er sig sin forfængelighed bevidst, forsøger at stille sig an, at være ødelagt på en drenget, poserende, grimsmuk måde.

»(...) mit ødelagte sprog / når jeg chatter med dig / i et andet vindue / skriver jeg at min morfar er død / mens jeg spiser chips / er jeg smuk med rødlig kunstig barbecue om munden.«

Jeget er interesseret i, hvordan dets sorg ser ud, hvordan sorgen klæder det. Jeget er ikke ærligt over for sin sorg – men oprigtigt interesseret i sin forstillelse. Nogle vendinger lyder som rent krukkeri: »mit ødelagte sprog«, hvad vil det sige? Sproget lader ikke til at fejle noget særligt i DRONE.

Andre passager er indtagende, fordi de er fulde af ikkemetaforer, drømmeagtige billeder, som er ladet med mening, man ikke har adgang til at indløse: »i ambulancen lægger de en dyne hen over mine små pudsede organer / der græder som små knuste barbequechips / (...) i ambulancen pakker de mig ind i sølvpapir / og fortæller mig om tingene der findes / om den orden mit dunede hjerte er en del af / i ambulancen kører vi langt ind i naturen / langt langt ind i skoven.«

Når ambulancen kører ind i skoven, er det hverken virkelighed eller metafor for noget andet, tror jeg. Ikke desto mindre er det en levende scene, man ser for sig. Den slags billedbrug kunne man ønske, at Lindholm havde undersøgt dybere i resten af digtet.

AFV Press lader til at have en forkærlighed for det unge, konceptuelle (og korte), og de fire bøger er perfekte bebudere om efterår og vintermørke.

Hanna Rajs Lundström, Isis Mühleisen og Tom W-O Silkeberg: ’Out for a walk. Bitch.’, AFV Press, 23 sider, 50 kroner.

Simon Holm Pedersen: ’Hvordan jeg bliver sangerinde’, AFV Press, 18 sider, 50 kroner.

Adam Humphreys: ’Ken Burns-effekten’, Oversat af Kristian Wikborg Wiese, AFV Press, 31 sider, 50 kroner.

Victor Boy Lindholm: ’DRONE’, AFV Press, 15 sider, 50 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu