I seng med Ken Follett

Den britiske forfatter har med afslutningen af sin slægtskrønike taget det store kørekort i romanskrivning og triviallitteratur. Han tager os med ind i krinkelkrogene i Det Hvide Hus og Kreml, og vi er ved ringside under store historiske begivenheder som Cuba-krisen, Watergate-skandalen og Berlinmurens fald
Som bestsellerist er Ken Follett nærmest pr. definition ugleset i nogle litterære miljøer. Det sproglige er, hvad det er. Litterært set er navnlig kærligheds- og sexscenerne bestemt ikke noget at råbe hurra for, men det er til gengæld tidsbillederne, historieskrivningen og forfatterens evne til at levendegøre personer.

Anders Birger

19. september 2014

Hvis man pludselig får en tagsten i hovedet, bliver bidt af en løve eller blot pådrager sig en almindelig influenza og derfor må tilbringe et par uger på langs i sengen, så er Ken Folletts På kanten af evigheden en særdeles velegnet bog at tage med som sengekammerat. Den er let at læse, men svær at lægge fra sig. Romanen er på 1.100 sider, så hvis man rationerer sig og læser cirka 100 sider om dagen, kan man tage en pause i weekenden. Hvis man altså kan. Forfatteren bruger de samme greb, som ses i tv-serierne med en cliffhanger som afslutning på hver eneste kapitel, efterfulgt af et krydsklip til en anden historie i historien, og dem er der mange af. Der er tale om tredje og afsluttende bind i et storslået romanværk om politik og privatliv i det 20. århundrede og dermed et omfattende stykke næstennutidshistorie i en blanding af fiktion og historiske fakta. De to første bind, Giganternes Fald og Verdens vinter, havde henholdsvis Første og Anden Verdenskrig som fikspunkter, mens det nye bind har Den Kolde Krig i centrum. Det giver historierne en tyngde. Gennem hele den monumentale krønike, en forfatters manddomsværk, følger vi fem familier, hvis historier fletter sig ind i hinanden, mens de hver på deres sted kæmper en kamp for frihed i tidens malstrøm.

I USA rammer vi lige midt ned i raceoptøjerne i Alabama. Den unge, sorte jurastuderende George Jakes har sat sig ind i en Greyhound-bus for at tilslutte sig the freedom riders, som vil solidarisere sig med racefællerne i sydstaterne i deres determinerede kamp for borgerrettigheder, herunder ikke mindst stemmeret til de sorte. Det ender med drøje hug, og George imponeres af Martin Luther Kings mod, men qua sin gode eksamen bliver han ansat som rådgiver for justitsminister Robert Kennedy – blandt venner Bobby – hvor han fortsætter kampen på de indre linjer i regeringen. Den sorte skønhed, Maria, som han forelsker sig i i bussen, og som også er jurastuderende, bliver ansat hos præsidenten, John Kennedy, og uheldigvis for George bliver hun hans elskerinde. Snøft! Kennedy-brødrene vil gerne have en borgerrettighedslov, men er bange for at miste opbakning, hvis de går for hurtigt frem. De to unge synes, det går for langsomt.

Høge og duer

Samtidig er der i Moskva en ung mand, Dimka Dvorkin, der bliver ansat som personlig assistent hos førstesekretæren i det sovjetiske kommunistparti, Nikita Khrusjtjov. Der er mange hovedpersoner i bogens store persongalleri, men George og Dimka er de mest centrale og markante, placeret som de er, tæt på magtens centrer i hver deres afdeling af Den Kolde Krig og i hver deres ende af verden. Gennem dem følger læserne blandt andet Cuba-krisen og de intrikate spil og magtkampe mellem høge og duer i Det Hvide Hus og i Kreml. Dimka synes som sin amerikanske pendant, at det går for langsomt med reformer i Sovjetunionen, selvom den lunefulde og uberegnelige Khrusjtjov viser en vis vilje, men da denne giver signal til opførelse af Berlinmuren, ser det sort ud.

Midt mellem de to modpoler i Den Kolde Krig finder vi i Østberlin dissidentfamilien Franck, hvoraf to medlemmer under dramatiske omstændigheder flygter til Vestberlin, og så er der også lige en familie i swinging London, hvis søn bliver musiker ligesom The Beatles, og på den måde personliggør Ken Follett perioden, også med 68’ernes såkaldt frie kærlighed.

Megen lir

Der er megen lir i bogen, og de færreste parforhold i yngste og mellemste generation varer ved.

Det er en af sidehistorierne, at en flygtet søn fra Berlin bliver narkoman, men alle de øvrige personer klarer sig bedre end godt, og narkomanen bliver også stoffri hen ad vejen. En anden sidehistorie fortæller om en til Sibirien forvist dissident, der bliver en forfatter, hvis manuskripter smugles ud til Vesten. Der er også en del om journalisters kamp for at kunne skrive sandheden både i USA og Sovjet, og vi er med ved ringside, da Nixon bliver fældet af Watergate-skandalen.

Som bestsellerist er Ken Follett nærmest pr. definition ugleset i nogle litterære miljøer, men slap helt af. Som sengeliggende influenzapatient er man lidt ligeglad med, at sproget ikke er særlig personligt eller originalt. Det sproglige er, hvad det er. Det står absolut ingenting mellem linjerne, og litterært set er navnlig kærligheds- og sexscenerne bestemt ikke noget at råbe hurra for, men det er til gengæld tidsbillederne, historieskrivningen og forfatterens evne til at levendegøre personer og situationer, dilemmaer og konflikter. Med et imponerende overblik holder han sammen på de mange tråde og nuancerer fortællingen, så den ikke bliver nær så firkantet, som det kunne lyde. Bogen dokumenterer til fulde, at forfatteren har taget det store kørekort i romanskriveri, akkurat som Boris Pasternak eller for den sags skyld Alexandre Dumas, og hvis man ikke har noget imod af og til at knibe en tåre, som da Elisabeth Taylor er gæst ved Georges Jakes’ bryllup, og endnu flere, da Muren falder, bogens afrunding og happy end, så er man godt kørende med På kanten af evigheden. Triviallitteratur, men det virker. Ligeglad med litterater kan Ken Follett også være. Hans bøger kommer i millionoplag, og denne den nyeste udsendes samtidig i en lang rækker lande, herunder Danmark.

På kanten af evigheden
Ken Follet
Oversat af Agnete Dorph Stjernfelt og Alis Friis Caspersen