Feministisk kamp i Viktoriatiden

Skuespillerstjernen Ralph Fiennes har begået en både livlig og fintfølende film om en kvinde fanget af sin tids konventioner i selskab med Charles Dickens. En film om at forlise med sin drøm – og om kunsten at forlade vraget, inden man går ned med det
Ralph Fiennes er en beleven og glimtende Dickens, mens Felicity Jones begaver sin Nelly Ternan-inkarnation med dæmningens enorme vandmasser af tilbageholdte følelser.

Camera Film

9. oktober 2014

Queen Victoria!« udbryder Charles Dickens ved klaveret, latter bryder ud, og der klippes til forfatterens kyske, korpulente og fåmælte kone, Catherine, der ikke morer sig synderligt under backstage-premierefesten og minsandten kan minde om Dronning Victoria. Hun går tidligt til ro. Der danses, synges og grines indtil daggry, hvor alle ærbart går hvert til sit. Alene tilbage bliver Dickens og den unge Nelly Ternan, der forstår, at nattens kaos nu bringes til orden af dagens komme. Det hele var bare en drøm. Charles Dickens er trods alt gift.

Kontroversiel del af Dickens liv

Det fremragende i Den Usynlige Kvinde er dens både vemodigt tunge og fyndigt lystige tone. Og det er dens sikre brug af fortiden som kommentar til vores nutid. Hvordan det oplæste ord engang kunne tryllebinde en forsamling, som kun en rumfilm i 3D kan nu om dage. Hvordan togrejsen var et iPad-frit tankerum, hvor man kunne fortabe sig i udsigten, og hvad den fortalte en. At gåturen var en gængs form for transport (og kontemplation) mellem land og by. At kvinden var prisgivet, hvis der blev sat spørgsmålstegn ved hendes ærbarhed. Hvor skarpe brudfladerne mellem et moderne og et victoriansk syn på kærlighed og sex var.

Der arbejdes i Den Usynlige Kvinde med et dobbelt narrativ og flashback, altså skifter vi imellem to tider. En år- og handlingsrække startende i 1857. Og så filmens nutid, 1885, hvor Nelly Ternan går lange, indebrændte ture på stranden klædt i sort. Hun er nu gift med en god mand, men lever i skyggen af sin fortid, hvor hun forelskede sig i Charles Dickens, og han gengældte hendes kærlighed.

Skuespillerstjernen Ralph Fiennes har begået en både livlig og fintfølende filmatisering af en passioneret og kontroversiel del af Ternans og Dickens’ liv. Selv er han en beleven og glimtende Dickens, mens Felicity Jones begaver sin Ternan-inkarnation med dæmningens enorme vandmasser af tilbageholdte følelser.

Den Usynlige Kvinde er en biografisk film om en penibel periode i Dickens’ og Ternans liv, og det står krystalklart, hvor sprængfarligt det var at have et udenomsægteskabeligt forhold i et victoriansk England. Det er også et periodedrama, der fortæller at vi har sanseligheden og forestillingsevnen tilfælles på tværs af tid, men samtidig også antyder, at begge dele er i defensiven her i nutiden. I Den Usynlige Kvinde udfolder sanseligheden sig i hvert fald i en højest gammeldags ro, i en dvælen ved naturen og i de forelskede kamerabevægelser over Ternans skuldre, nakke og ansigt. Og forestillingsevnen viser sig som en jordskælvsrystende absorbering i litteraturen.

Kunstens formål

Og nutiden spejles i mange andre perspektiver. Der er masser af feministiske problematikker, ja, Ternans smerte og traume skyldes i høj grad, at hun er helt uden for indflydelse på, hvordan deres kærlighedsforhold rent praktisk udspiller sig. Der er en sørgmodigt indigneret, langsom og dunkel point of view-kameratur gennem Londons fattigkvarterer i Dickens’ sko. Sådan så industrialiseringens ofre ud i 1860’erne, sådan ser den globale kapitalismes ofre ud i dag. Og der er diskussionen, som Ternan har med Dickens’ kone, om hvorvidt kunsten er en forandrende kraft eller blot og bar underholdning – dén har heller ikke mistet sin aktualitet.

Det knap så fremragende ved Den Usynlige Kvinde er, at passionen ikke virker troværdig, da den først er i sving, at formidlingen pludselig savner sanselighed. Og at filmen midtvejs render ind i et dødvande, da Dickens og Ternan opnår en hemmelig orden i deres romantiske kaos.

Men Den Usynlige Kvinde fortæller smukt om at forlise med sin drøm – og om kunsten at give slip og forlade vraget, inden man går ned med det.

’Den Usynlige Kvinde’ Instruktion: Ralph Fiennes. Manuskript: Abi Morgan. Engelsk (Biografer landet over)