Der var engang – det er ikke mere end tyve år siden – hvor musikeres interaktion med maskiner kunne fremkalde en nærmest åndeløs fascination. I de kredse, jeg frekventerede omkring årtusindskiftet, blev der fortalt ærefrygtige historier om én på Rysensteen Gymnasium, hvis matematiklærer var med i selveste Future 3. Det var på den tid i slutningen af teenageårene, hvor DJ Opiate huserede på Club Mantra i Tivoli Jazzhouse. Se, det var en tid, hvor fremtiden virkelig lignede en science fiction-film i stedet for en sammenstyrtet postapokalyptisk brandtomt. Selv ham fra Jamiroquai havde sølvdragt på og dansede i en højteknologisk vindtunnel.
Nu er der ikke længere den samme futuristisk stråleglans over elektronisk musik. Det virker nærmest lidt fjollet at tale om elektronisk musik som et særskilt nichefænomen, når rent analog musik stort set ikke længere eksisterer, og digital teknologi hænger trivielt sammen med arbejdet og hverdagen.
Veteranstatus
Ja, det har i sandhed været en lang overvintring for den magistrale danske electronica-trio Future 3, som udsendte deres sidste plade Like for 13 år siden, og i øvrigt har gjort sig i andre konstellationer som Acustic, Opiate, Dub Tractor, CPH Jet, med flere. Her knap 20 år efter udgivelsen af debuten We Are the Future 3 har trioen nærmest opnået veteranstatus.
Det nyudkomne album With and Without dubbet ambientpop, udkommer på det tyske indietronica-plademærke. Genrepionerer på forkant med tiden er Anders Remmer, Thomas Knak og Jesper Skaaning nok ikke længere, selv om de i sin tid plottede nye områder ind på landkortet og bevidsthedsmæssigt grænseløst lirkede computermusikkens muligheder op.
De tre herrer fortsætter ikke blot, hvor de slap. Pladen lyder mere som en nutidig fortolkning af Future 3 som foranderlig idé, end en ren genoplivning af et yngre jeg. Der er ren genhørsglæde, når det knaser i øret som sammenkrøllet stanniol. Men der er også en selvreflekteret retrofuturisme over pladens fremherskende synthesizerloyalitet.
With and Without falder med strukturel spidsfindighed i to dele. A-siden – hvis man anakronistisk kan kalde den sådan – har luftige og popfølsomme sangstrukturer med vokalbidrag fra amerikanske Thomas Meluch og den danske Ice Cream Cathedral-vokalist Anja T. Lahrmann. Især sidste er et eminent samarbejdsvalg. Den lysende singleforløber »Rollercoasters« er luftig slowmotiontechno, der gør os slappe i koderne og overlader os til Lahrmanns arkitektoniske og kropsløse stemmeføring.
B-siden indeholder en række instrumentale minimalistiske lyddesigns, der med en eksemplarisk udvisning af skandinavisk mådehold ikke lader sig rive med af computerens uendelige muligheder. Det er dømt rent egotab i click’n’cut på »August«, hvor små sfæriske synthmelodier zoner ud i en midlertidig amøbetilstand. Mens »Camphor« puffer os blidt i ryggen med organisk, vibrerende dub.
En løjerlig størrelse
I dag har ambient og chillout måske fået et omdømme som den elektroniske musiks svar på wellness og fiske-fodspa. Men i konteksten af Future 3 står den elektroniske fordybelsesmusik stadig som en løjerlig størrelse i forhold til den ravekultur, som de oprindeligt voksede ud af og samtidig modsagde, som en egentlig ret funktionel musik designet til det forløb, hvor kemikalierne begynder at tabe deres indvirkning på hjernen. Hvilket picnic-og-blippelip-arrangementet Stella Polaris i Østre Anlæg nu kun står som et svagt minde om.
Men det er stadig en forfriskende rationalisme, der genlyder i Future 3’s nanosprayede klangrum. Et fornuftsutopisk håb om, at der findes pålidelige systemer, der kan skaffe orden i sagerne, når verden braser sammen om ørerne på os. Future 3 laver musik, der synes at operere på et kosmisk eller cellulært niveau, i al fald fjernt fra verdens vrimmel. Som ikke påkalder sig opmærksomhed, men bare er til stede, stille og roligt, og godt.
Det kan godt være, de ikke stiller spørgsmålstegn ved den elektroniske musiks beskaffenhed. Men With and Without er en både ydmyg og mesterlig demonstration af Future 3’s format, der kærkomment åbner op til andre og sjældent besøgte mentale rum. Døren står åben.
Future 3: ’With and Without’ (Morr Music).
Pudsigt. Jeg hev de gamle Future 3 cder frem forleden uden, at jeg har vidst, at de åbenbart er genopstået og har smidt nye bits på gaden. Musikken fra dengang har mærket tidens tand, men er stadig absolut anbefalelsesværdigt. :)