Han døde bare helt tilfældigt

Sorgfuldt, men blidt viser Rebecca Bach-Lauritsen i sin kortprosa, hvordan al hverdagslogik ophæves, når en lillebror pludselig ligger død på et flisegulv, hvor der ellers bare plejer at ligge fodtøj og henslængte jakker
14. november 2014

Og du fortsætter bare, hvor du slap,« siger billedkunstlæreren til Ellen. Som om man bare kan fortsætte, når man lige har fundet sin bror død i entréen. Med kraniet knust mod flisegulvet. Ellens lillebror David døde helt hverdagsagtigt fortæller Rebecca Bach-Lauritsen i den smukke bog Ellens ark. Han faldt ned ad trappen og slog hovedet. Og netop fordi han bare døde helt tilfældigt en mandag efter skole, så kan intet igen være hverdagsagtigt for Ellen.

Allerede Julie Nords tegning på omslaget lover, at det her bliver en bog, man ikke lukker igen upåvirket. I korte kapitler med korte sætninger hører vi om Ellens hverdag, der ikke længere er hverdag. I bedste kortprosastil er der så meget, der ikke bliver sagt, og så bliver det alligevel, som for eksempel i kapitlet »Cornflakes«: »Jeg tager lidt sukker på, siger Ellen. Ja, siger mor. En skefuld, to skefulde, tre skefulde. Jeg tager lidt sukker på, siger Ellen. Gør det, siger mor. Fire skefulde, fem skefulde, seks skefulde. Jeg tager lidt mere sukker på, siger Ellen. Det er godt, skat, siger mor.«

Er det her en børnebog, er der uvægerligt nogle, der vil spørge sig selv. Og ja, det er det. Det er ikke en børnebog for alle børn, ligesom alle voksenbøger ikke er for alle voksne. Det er en bog, der kræver noget af sin læser. Men ikke nødvendigvis ’en bog for børn, der har mistet’.

Det er en undersøgelse af et barns sorg. Grundforskning, kan man kalde det. Og det er, hvad megen god litteratur bedriver. Her kan læseren få et indblik i sorg fra et barns synsvinkel. Et emne, der generelt forskes mere og mere i i børnelitteraturen: Sidste år kom Stian Holes Annas himmel, og Håkon Øvreås’ Brune har netop vundet Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. For Ellen bliver sorgen et fravær af det normale, og vi ser, hvordan sorgen også gør moren fraværende, så hun slet ikke ænser, at Ellen dynger sine cornflakes til med sukker. Det er jo det rene anarki – det ved ethvert barn.

Lyden af hoved mod flisegulv

Bedst er bogen, når Ellen spekulerer over, hvilken lyd mødet mellem Davids hoved og flisegulvet mon har givet, og har han rutsjet ned ad gelænderet? Hun tænker over, at det gav et ordentlig brag, da Felix Baumgartner brød gennem lydmuren, men for ham føltes det som at svæve. Hun kommer til sidst til den konklusion, at det nok højst har sagt KLASK, da David ramte gulvet, men hendes tanker om det konkrete skaber poetiske erkendelser.

Meget er skåret fra, og Ellens erfaringer og sansninger er derfor meget nøgne og rene, men der er enkelte steder, hvor sproget snubler i ambitionerne. Man kan ikke putte »klodser i mors øjne, der hvor blikket skulle have været«, som et billede påstår. Det lyder simpelthen for mærkeligt. Men det er en meget disciplineret tekst, så der er ikke mange af den slags eksempler.

I bogens sidste afsnit vender Ellen tilbage til den klump ler, som hun ikke kunne genkende eller bare fortsætte med, hvor hun slap. Jeg kommer til at tænke på Inger Christensens Det, når Rebecca Bach-Lauritsen skriver, at Ellen får øje på noget i leret: »Noget nyt«. Og pludselig kan hun igen tage leret i hænderne og skabe noget. Det er sgu da smukt.

Det bedste ved Rebecca Bach-Lauritsens lovende forfatterskab er, at hun ikke bare er sprogligt og formmæssigt ambitiøs, når det drejer sig om åbenlyst alvorstunge og krævende fortællinger som denne om Ellen. Også hendes Veronika lyder som harmonika, der kort sagt handler om at skifte skole, og Sommerdrenge, der handler om puberteten, holdes flydende af ansvarlig og ydmyg omgang med det skrevne ord.

Ellens ark
Rebecca Bach-Lauritsen
Høst & Søn