Læsetid: 4 min.

Med kærlig indlevelse

Med afsæt i fotografen Mary Willumsens utugtige fotografier undersøger Nanna Lysholt Hansen, hvad det vil sige med krop og sjæl at overtage en andens værkkorpus
Ringsted Galleriet blev i forbindelse med en åbningsperformance i sidste weekend transformeret til et fotostudie, hvor Nanna Lysholt Hansen performede som Willumsen-model foran et primitivt hulkamera. Herefter fremkaldte hun billedet i det dunkle skær fra fire røde mørkekammerlamper.

Ringsted Galleriet

28. november 2014

I flere af sine projekter har Nanna Lysholt Hansen (f. 1980) søgt ind i andre menneskers boliger og tilværelser for at afsøge sammenhænge mellem krop, rum og tid. Det kan lyde abstrakt, men de abstrakte størrelser bliver altid helt konkrete i Lysholt Hansens arbejder, der nærmest kan ses som en syntese af billedhuggerkunsten og performancekunsten garneret med en interesse for nyere billedteknologier. Sådan som det for eksempel ses i videoværket The Return to Waight’s Court fra 2012-13, som tidligere på året kunne opleves på Nikolaj Kunsthal. Her havde Lysholt Hansen fået adgang til private hjem i en boligblok i London, hvor hun med videokameraet som vidne udmålte og undersøgte fremmede menneskers rum med sin krop.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu