Kampen om julen

’Familien jul’, Carsten Rudolphs første spillefilm i 20 år, er sød og fin for de mindste, men heller ikke mere
20. november 2014

Ideen fejler ikke noget: I familien Jul fejrer man ikke jul. Hvorfor ikke? Fordi farmand Niels (Paw Henriksen) som barn blev drillet med sit efternavn og kaldt Julenissen. Det huer dog ikke rigtig resten af familien, der består af kone (Marie Askehave) og tre børn, især ikke lille Hugo (Pelle Krusbæk), som så brændende ønsker sig at få lov til at fejre en normal jul bare én gang.

Og mon ikke han får sit ønske opfyldt!? Carsten Rudolphs Familien Jul er jo noget så trygt og godt som en familiefilm af den danske slags, hvor alting har det med at løse sig til sidst. Desuden får Hugo hjælp af nissen Pixy (Herman Knop), der juleaften bliver ladt tilbage af sine fæller – det er dog ikke med vilje – og således får lov til at tilbringe et år sammen med familien Jul. Det går ikke ganske stille for sig – det koster blandt andet far Niels et mindre nervøst sammenbrud – og det giver instruktøren mulighed for at spinde en mere eller mindre vellykket, samfundskritisk ende over dansk selvtilstrækkelighed og fremmedhad med Pixi som den fremmede, der vækker opsigt og mistænksomhed på både villavej og campingplads.

En dansk E.T.

Men nu er det trods alt Hugos kamp for julen, der er omdrejningspunktet i Familien Jul. Filmen vil sikkert være lige så sød og fin for de mindste børn som en af de sukkerstokke, der juleaften hænges på træet. Selv grinede jeg et par gange af Pixys gale streger – stakkels Niels – men meget nyt og spændende er der ikke at komme efter. Handlingen synes i nogen grad at være lånt fra E.T., Steven Spielbergs moderne familieklassiker, og når man – bevidst eller ej? – sigter så højt, skal man være sikker på at ramme mere præcist, end Carsten Rudolph gør her.

Intriger og løjer minder mig om fjollet folkekomedie, mens personerne, voksne som børn, ikke er meget andet end skitser. Og så bliver det desværre ikke bedre af, at de unge skuespillere mangler en vis timing og naturlighed.

Familien Jul, der er blevet til uden støtte fra Det Danske Filminstitut, markerer en slags comeback for Carsten Rudolph, der lavede sin første og meget roste spillefilm, Menneskedyret, i 1995. Siden har han primært skrevet og iscenesat radio-, tv- og teaterdramatik, og de 20 år, der er gået imellem de to film, har tilsyneladende tappet en del af hans originalitet og vildskab.

’Familien Jul’ Instruktion og manuskript: Carsten Rudolph. Dansk (Biografer landet over)