Lidenskabernes veje

Sære og fantastiske fortællinger fra Ljudmila Petrusjevskaja om livet på skyggesiden af det russiske samfund
7. november 2014

Den verdensberømte russiske forfatter Ljudmila Petrusjevskaja (f. 1938), der endnu kun er sparsomt repræsenteret på dansk med en roman og et skuespil, er en mester i sære eller fantastiske fortællinger, gerne kaldt moderne eventyr, der i en velfungerende oversættelse nu kan læses i udvalg under fællestitlen Der var engang en kvinde, som ville slå sin nabos baby ihjel. Blandt de nitten stykker kortprosa finder man »Hævnen«, som bogens lange titel hentyder til, med optakten: »Der var en kvinde, som hadede sin nabo, en enlig mor med et barn,« samme type nøgterne oplysning, som slår tonen an i de fleste med eventyrets eksemplariske persontyper.

Så ekstreme deres handlinger ofte er, rendyrker de tilværelsens barske vilkår med ret tydelig russisk kolorit af armod, krig, sagtmodig lidelse og dødsfald i mange varianter, impulsive aggressioner så stærke som nu i den nævnte novelle. To enlige kvinder bor sammen, men fællesskabet ophører, da den enes mave begyndte at vokse, og den anden af jalousi derefter stiller dødsfælder op for barnet. Da hun sådan har fået taget livet af barnet, sygner mordersken hen, og moren lader hende efterhånden hjælpeløst alene med hendes lidelser. Og her er den egentlige hævn: moren fortæller, at hun er blevet narret, barnet lever i bedste velgående. Så de står lige i skyld. »Og da så hun, at der i den døendes ansigt bredte sig et lykkeligt smil.« Sådan arbejder en psykologisk mekanisme, også fysisk begrundet, med at fremkalde eventyrets traditionelt lykkelige ende.

Fortællingen står i gruppen af »Østslavernes legender«, mens næste gruppe lige så frit genrebestemmes som »allegorier«, derunder »mirakler«, der tager et flere gange gentaget tema op, den frygtede militærtjeneste. En historie om mor og søn. Han simulerer selvmord i desperation og også i anger over systematisk at have bestjålet hende og er i det hele taget en uvorn knægt. Miljøet tegnes bredt op fra myndigheder og hospitalsvæsen til småborgerskab, bundløst proletariat og drukkenskab med fast greb om vodkaflasken, men der tones mirakuløst ud i et lykkeligt smil.

Drøm og hverdag

Afsnittet »Rekviemmer« er dramatiske fortællinger, hvor også jeg-stemmer får ordet i skæbnesvangre dødsperspektiver, før der sluttes af med et antal mere formelagtige »eventyr« fra den forunderlige blandingsverden af drøm og hverdag, som vi kender den fra den store Andersen. Men først i rekviemmet »Poseidon« oplever jeget at møde sin veninde Nina i prægtige omgivelser, skønt hun dog druknede ved et færgeforlis. Men den nævnte havguddom anviste hende en jordisk bolig. I »Livets skyggeside« får vi et bud på, hvordan det gik en høj og voksen gift kvinde, fra den gang hendes mor forsvandt. Det sker jo, at folk forsvinder, faren var forsvundet endnu tidligere, hedder det lakonisk. Et par øreringe er det magiske instrument, der forsoner hende med tabet i denne fine, stilfærdige dødsmesse.

Familie og slægt, de emotionelle forbindelser mellem forældre og børn og venindeforhold er stadige emner med sprogets klange af kvindemusik. Barnets verden er ikke kun konventionelt eventyrmateriale. Og i »Marilenas hemmelighed« møder vi en meget tyk, ung pige, som ikke kunne være i en taxi, sad på tre stole og sov i to senge. Kun om natten blev hun sig selv, det vil sige forvandlet til to normale, meget smukke piger, Maria og Lena. Denne lovende optakt udvikler sig til en satire over kunst og kunstnere og den forlorne medieverden,

Overhovedet er der bid og vid i det udvidede virkelighedsbillede, Petrusjevskaja tegner, løftet af tunge erfaringer fra livet som frit tænkende forfatter i Sovjettiden. Ikke alle har snoet sig så elegant gennem magtsystemets korridorer som HCA. Hun er dog blevet hædret med flere russiske og internationale litteraturpriser, fortælles det på bagsiden af dette nydelige, håndterlige bind i forlagets opfindsomme og nyttige serie af ’store fortællere i lommeformat’.

Der var en­gang en kvin­de, som vil­le slå sin na­bos baby ihjel
Ljud­mi­la Petrusjevskaja
Over­sat af Trine Søn­der­gaard