Mette Hegnhøjs Ella er mit navn vil du købe det? fandtes først på allerbedste 1960’er-manér som en papæske indeholdende 140 løsark holdt sammen af et mavebånd klippet af mønstret tapet. En hvid elastik med de håndskrevne ord »FORSIGTIG – INDEHOLDER POETSNE!« holdt sammen på æsken. Åbnede man æsken, dryssede poetsneen ud. Eller man fik svaret på, hvad poetsne er. Det er den konfetti, man kan lave med en hullemaskine og en stak gamle bøger.
Sådan et bogobjekt er svært at håndtere på bibliotekerne, det erfarede forlaget Jensen & Dalgaard, så nu findes Ella er mit navn vil du købe det? også som old school bog. Poetsneen er her drysset ud over omslag samt for- og bagsats. Sneen bliver liggende dér, men skyggerne om de små runde papirstykker gør, at man må lade hånden køre hen over overfladen for at tjekke, om man virkelig kan mærke dem. Inden man så går i gang med at læse med både øjne og hænder. Eller måske snarere med øjne som hænder.
Ella er et skrivende jeg. Hun skriver sine optegnelser og poetiske skilte på maskine, og hun formulerer sig i korthed: »Jeg havde aldrig troet, jeg nogensinde skulle få kat.//Fordi:/1. Vi er ikke sådan nogen med dyr/2. Jeg får ellers aldrig det, jeg ønsker mig/a. Krøller/b. Overbid/c. Ansvar for priser/3. Jo mere jeg plager, jo stædigere bliver mor/(og jeg har plaget en del om den kat).«
Efter med kat
Ellas stædige mor har et antikvariat – deraf punkt c. »Ansvar for priser« – hun opkøber dødsboer, og en dag følger der en kat med et af dødsboerne sammen med bøgerne. Ella navngiver katten Kattekismus, det navn har hun set i en gammel bog. Og hun tegner Kattekismus med tasterne på skrivemaskinen. To §-tegn som ører, to punktummer som øjne, et !-tegn er snuden, hoved og krop formes af parenteser.
Ellas katte og måde at bruge tegn og bogstaver på peger bagud til konkretismen og f.eks. Johannes L. Madsens opfindelse »verbale pupiller«, der indgår i titlen på hans roman fra 1970, for en person med verbale pupiller. Det var et barn, der engang fik mine øjne op for, at konkretpoesi og helt konkret Johannes L. Madsens visuelle digte også er for små personer. Ellas optegnelser og skrivemaskinetegninger er med lidt hjælp fra Madsen »for alle personer med verbale pupiller«.
Optegnelserne kredser om tiden inden Ella fik kat, da hun var 11 år og »ude af sig selv« og tiden efter katten, hvor hun er fyldt 12 år og »mere ude af sig selv«, fordi hun ikke fik lov til at beholde katten og ikke ved, om den »gik sine egne veje«, eller om hendes mor har solgt den. Det får Ella til at udlove både dusør, findeløn og løsesum og bytte skiltet i butikken med »VI HAR DET MESTE/RESTEN SKAFFER VI« ud med et nyt, hvorpå der står: »DER ER GRÆNSER FOR HVAD VI SKAFFER FREMOVER«. Skiltene, der henvender sig til alle, afspejler Ellas sorg over kattetabet. I optegnelserne, som hun skriver til sig selv, lyder katteafsavn sådan her: »Uden kat efter med kat/er værre end/uden kat før med kat./Det ved jeg nu./Nu er jeg mere ude af mig selv,/end dengang jeg var 11./Før Kattekismus.«
Værket kredser om endnu et afsavn, et farafsavn. Det savn rumsterer som en skygge af sorgen over at miste Kattekismus. Til sidst må Ella forlade »Privaten«, hvor hun har isoleret sig, og gå ud. Hvor hun går hen, får læseren ikke at vide. Men hun efterlader et af sine poetiske skilte: »ELLA ER MIT NAVN/VIL DU KØBE DET?//M.I.S.«
Mette Hegnhøj har maskinskrevet og konkretiseret noget så uhåndgribeligt som afsavn, afmagt og sorg. Hendes værk er også en fejring af det lille mirakel, litteratur kan være, når en forfatterperson skaber en hel lille verden ved hjælp af tegn og bogstaver for øjnene af sin læserperson. Et kunstværk som Hegnhøjs er lige, hvad man kan ønske sig for børnelitteraturen som sådan – og til jul. Foruden naturligvis en kat og en hullemaskine som snemaskine.
Ella er mit navn vil du købe det?
Mette Hegnhøj
Jensen & Dalgaard
140 sider (bog)
140 løsark (æske)
248 kroner