Skandaløst skibsforlis

Joseph Conrads mesterlige roman Lord Jim om en forrevet romantiker, en sjælevrider i Dostojevskijs følge, men også en moderne type i en absurd verden
7. november 2014

Den mest kendte og frygtindgydende af Joseph Conrads romaner efter hans debut med Almayers dårskab 1895 er nok Mørkets hjerte, udgivet 1902, men den må i analysen af både hjertets og mørkets anliggender konkurrere med Lord Jim. I første omgang publiceredes den som føljeton i et magasin 1899-1900, hvor den udviklede formatet. Titelfiguren med det adelige kaldenavn er den absolutte hovedperson, omgivet af en mængde mænd, hvide og farvede i imperialismens storhedstid af lødig og underlødig bonitet i begge lejre. Fraværet af kvindelighed er så påfaldende, at en elskende, men navnløs kvinde til sidst spiller en psykologisk nødvendig rolle, men da nærmest med symbolværdi. Et ikke ukendt fænomen i maritime romaner.

Joseph Conrad var født 1857 i den polske del af Ukraine, flygtede til Frankrig og tog hyre i marinen, siden i den engelske, blev derefter i moden alder engelsksproget forfatter og tilførte dette lands litteratursprog sit genuine særpræg, her som en ny accentuering af Melvilles oceaniske prosa. En udsøgt nydelse er det at læse også i dansk version, hvor man i den ny, aktuelle udgivelse bruger Mogens Boisens oversættelse i gennemset og revideret skikkelse. Den hed oprindelig Forlis, og det med god grund, al den stund skæbnescenen udspiller sig på en synkefærdig skude Patna, der på det indiske ocean transporterer 800 muslimske pilgrimme mod Mekka.

Skibet dunker pludselig i den kulsorte nat sit rustne skrog henover et undersøisk skær, et skibsvrag, eller hvad det kan være, mens samtlige passagerer sover under dæk eller sejldug uden at lade sig forstyrre. Det gør til gengæld de fem hvide besætningsmedlemmer, der går i panik, undlader at alarmere de sovende til en kamp om de få redningsbåde, men sørger for sig selv med kaptajnen i spidsen. En omkommer. Den unge førstestyrmand Jim, der helt fra barndommen har tilegnet sig romantiske drømme om heltegerninger og ridderlige eventyr om at redde druknende mennesker, bliver nu sat på prøve af en vågnende etisk fordring. I lang tid tøver han i sit dilemmas sjælekvaler og i væmmelse ved de andres skruppelløse emsighed, men springer i yderste øjeblik ned i båden til de tre samvittighedsløse søfolk.

Marlows fortælling

Episoden kunne nu være fortalt under et. Men sådan spiller Conrads sømandsharmonika ikke. Dilemmaet strækkes pinefuldt ud, idet hans episke register har dyb vejrtrækning. I forhistorien har en alvidende fortæller ordet. Fra det fjerde af romanens i alt 45 kapitler tager en ny stemme over, tilhørende en vis Marlow, som læsere af Joseph Conrad kender fra flere andre romaner, bl.a. Mørkets hjerte. Han er et praktisk filter for forfatteren og ræsonnerer også over sin fortællerrolle for en tålmodigt lyttende gruppe venner på en veranda i en mandlig, colonial stemning af cigarer og sjusser. Et eksempel på skriftens selvrefleksion lyder: »Alt dette skete på meget kortere tid, end det tager at fortælle, for jeg forsøger jo at udtrykke den øjeblikkelige virkning af synsindtryk i ord, som er et langsomt medium.«

Det er så sandt, som det er langt, for Marlow er ganske uræd for tempoet i sine langsomme, omhyggeligt formede nuanceringer af syn og lyde, af hele sanseverdenen og sjælens fineste bevægelser i blodbanerne og langt ind i hjerternes mørkekamre. I pagt med hans stadige forvisning om, at Jim er et romantisk forfinet gemyt er hans egen stil også romantisk i den forstand, at naturen og miljøerne til stadighed akkompagnerer eller korresponderer med personernes indre, f.eks. »Han løftede hovedet. Regnen var holdt op, kun nedløbsrøret blev ved at udgyde tårer i form af en absurd dryppelyd uden for vinduet. Der var meget stille i værelset, hvis skygger krøb sammen i hjørner, bort fra lysets stille flamme, der stod i vejret som en dolk.« Skriften er på den måde en højt udviklet mundtlighed med betydningsfuld strukturering.

Rettergang

Fortællingen er generelt kronologisk indrettet, men med de spændingsfyldte svinkeærinder, arrangementet nødvendiggør, når nu Marlow skal være et sandsynligt og pålideligt vidne til Jims liv hidtil og i fortsættelsen. Således får vi først reelle oplysninger om det formodede skibsforlis ved vidneafhøringen af de implicerede, da domsforhandlingerne finder sted i en fjern havneby – med den yderst belastende oplysning, at ikke bare redningsbåden, men også det gode skib Patna drev flydende om med rådvilde pilgrimme, opdaget af en fransk kanonbåd. De tre slyngler og den handlingslammede Jim undgår dødsstraf, men hans flugt fra skibet tager sig unægtelig endnu mere skandaløs ud og belastende for hans samvittighed.

Her kunne romanen vel egentlig have sluttet og var også i et novelleudkast tænkt sådan, oplyser Conrad i en efterskrift, men først nu tager skæbnespillet for alvor fat for resten af Jims korte liv i et forsøg på at genvinde en form for selvrespekt. Marlow bliver hans hjælper efter at have overværet retssagen og fattet interesse for ham, selv en kender af sølivets discipliner med kontakter verden rundt. Husker man Richard Brooks ganske kulørte filmatisering fra 1965 med Peter O’Toole som Jim og James Mason og Curt Jürgens i nogle slemme skurkeroller, ved man, hvad der venter Jim af både ruelse og nye eventyr. Marlow ser, hvor meget Jim hænger fast i den vanære, han huskes for, til trods for at det er brøden alene, der betyder noget, »ingen tvivl om hans fine følsomhed, fine følelser, fine længsler – en slags sublimeret, idealiseret egoisme«. Det understreger, at Jim er skildret som en forrevet romantiker, en nærmest russisk sjælevrider i Dostojevskijs følge, men også en moderne type, som i en absurd verden skal lære at leve i splittelsen og erkende dens vilkår. Som terningerne er kastet, kommer han til kort.

Skeløjet dansker

Af Joseph Conrad er det sat i scene som en slags skakspil af hvide og sorte menneskebrikker i et sammenstød mellem to kulturer. Som en mærket mand synes det ham umuligt at stikke af fra sin skæbne, alle synes at kende ham, bl.a. kan vi lægge mærke til ’en skeløjet dansker’, der ikke kan lide at tabe i billard, bliver ondskabsfuld og kommer med hånlige bemærkninger til denne ’kendsgerningernes genganger’. Han finder imidlertid tilflugt et fjernt sted i Malaysia, Patusan, hjulpet af Marlows gode bekendt, storkøbmand, videnskabsmand, entomolog med vældige samlinger af sommerfugle, kendt med dette stammefund. Det ligger frugtbart ved en flodbred, passende omgivelser for ivrige kolonisatorer, ulmende fjendskaber og grumme pirater. Kort sagt en modelverden at begynde forfra i, en mulighed for at blive herre over sin egen skæbne. Kærligheden møder han som før antydet i en ung pige, som ikke navngives, datter af en portugisisk ærkeskurk ved navn Cornelius, hans forgænger som agent og ledende skikkelse. Jim bliver populær, men står ikke distancen, idet han fuldkomment fejlbedømmer situationen, da den berygtede pirat kaptajn Brown med sin sølle plimsoller og lumpne mandskab gennem Cornelius’ forræderi angriber og hærger samfundet. Pigen er tabt, myndigheden ligeså.

I samme båd

Denne bedrøvelige historie erfarer Marlow af den døende kaptajn Browns egen skidne mund, men her med den allestedsnærværende fortællers veltalenhed, der til det sidste forvalter den spændende og fint enerverende historie om Lord Jim, som de indfødte kaldte ham. Tværs gennem de koloristiske miljøer og tidsbestemte forestillinger om civilisationernes møde og magtforhold er det en klog beretning om menneskers møde med hinanden og sig selv i tilspidsede situationer og med de ar i sjælen, som ikke vil heles. Vi er alle i samme båd, nogle som pilgrimme, andre som flygtninge under tvivlsomme kommandoer i oprørte vande, her en bog om ydre og indre rejser hos en mand, som ikke kunne glemme sig selv, skrevet af en flygtning fra Polen-Ukraine under russisk tryk, med Stillehavet, litteraturen og hjertets eksotisme som særlige kundskabsområder, med statsborgerskab og sprog i England.

Lord Jim
Joseph Conrad
Oversat af Mogens Boisen