Brændt af solen

Mike Leighs biografiske film om mestermaleren Turners sidste kvarte århundrede holder sig i et nøgternt toneleje uden afgørende spændingskurver. I stedet får vi et dybt blik ind i et komplekst menneske på godt og ondt
Timothy Spall har den altdominerende hovedrolle som landskabsmaleren Joseph Mallord William Turner

Foto fra filmen

31. december 2014

Vi springer ind i landskabsmaler Joseph Mallord William Turners liv i hans sidste kvarte århundrede. Han har et sammenbidt ansigt som en særligt vred sveske og en stemmeføring, der lyder som en bjørn just opvågnet fra vinterhi.

Oh, hvilke karakterer engelske Mike Leigh benåder os med i sin nye film Mr. Turner. Ansigter forvredne af modgang og sygdom, trolde i jakkesæt, tjenestepiger med hudsygdomme, mænd bøjet 90 grader sammen af tyngdekraftens nådesløse træk. Og over dem alle skuespilleren Timothy Spall, der inkarnerer virkelighedens Turner (1775-1851) mesterligt komisk, men også yndefuldt og inderligt.

Leigh har overført sin socialrealisme til 1800-tallets England, hvor mennesket hoster og harker sig gennem livet. Hvor naturvidenskaben har forklaret en stor del af naturens undere, men hvor Turner stadig ikke kan blive træt af at male solopgange og solnedgange. Det siges – og hævdes også i filmen – at hans sidste ord var: »The sun is God«. Ytret på dødslejet i elskeren Sophia Caroline Booths hus. Og filmen tydeliggør i åndeløst smukke, farvemættede billedkompositioner, hvor besat manden var af at finde de bedste udsigter til solens dundrende farvespil i vand.

Turners malerier anses for et romantisk forstadie til impressionismen, selvom hans stræben på lærredet også kan ses som et udtryk for en spirituel oplevelse i mødet med naturens brutale magt. I filmens begyndelse er han højt elsket på The Royal Academy – en skarp kritiker, en brovtende gentleman, en ukonventionel tekniker (spyt!), en nådesløs drillepind. Men takket være hans stadig mere udflydende malerkunst – brændt og blændet af solen – falder han senere i unåde. Og i flere scener med Turner og hans kolleger og købere bygger Leigh fejende flotte komplekser af dialoger mellem et utal af personer og får det til at se ud som det nemmeste i verden.

Hemmeligheder

Leighs ærinde er at portrættere en mand med ekstraordinært mange hemmeligheder; et godt og dårligt menneske, som vi nu er flest. Turner anerkender aldrig, ja, lyver endda om sine to døtres eksistens. Han knalder tjenestepigen – der synes at elske ham – når det passer ham og uden videre ømhed. Hans fars død rammer ham hårdt. Han bærer på mange tab, det viser han ved flere lejligheder. Han kærer sig om de fattiges hårde liv, men fortaber sig også i sit eget velstillede og stadig mere excentriske levned. Da han flytter ind hos sin elsker Sophia Booth i Chelsea sker det under falsk navn.

Leigh beskriver Turners liv i et nogenlunde nøgternt toneleje. Det betyder også, at filmen opererer uden en egentlig treakters struktur – altså uden introduktion, konfliktoptrapning, forløsning. Dermed er der ikke den spændingskurve, som vi er vant til fra en almindelig spillefilm, hvor konflikten spidser til op mod klimaks. I stedet passerer vi igennem Turners efterår og vinter i et forløb, der minder om et gennemsnitligt liv: Med få dramatiske højdepunkter, men med masser af hemmeligheder og følelsesforviklinger. Med ofte tilsyneladende usammenhængende begivenheder præsenteret i anekdotisk form. Og dermed er Mr. Turner ikke en almindelig spillefilm, men et dybt blik på mennesket som en kompleksitet.

Leigh blæser liv i en nutidig inkarnation af et afdødt menneske. Gransker det med kunstnerisk røntgen. Leder efter lige dette udvalgte individs spirituelle kvaliteter. Overleverer dem uden stor ståhej, men enorm finesse til publikum. Respekt.

’Mr. Turner’ – Instruktion og manuskript: Mike Leigh. Britisk-fransk-tysk. Biografer landet over

• Olaf Tehrani
Olaf Tehrani anbefalede denne artikel