For de finger- og fantasirejsende

Judith Schalanskys atlas over 50 afsidesliggende øer, hun aldrig har været på og aldrig vil komme til, skal bladres og kigges i, lugtes til og røres ved. Den er årets lækreste bog
19. december 2014
Illustration: Judith Schalansky/ ’Atlas over afsidesliggende øer’

Hvis man ikke kan rejse i virkeligheden, må man rejse i fantasien. For Judith Schalansky, der er født i Greifswald i det daværende DDR, var omstændigheden tvingende. Hun kunne ikke, måtte ikke rejse, tanken var lige så umulig, som stederne var eksotiske.

Vore dages børn er som bekendt født med en flybillet i munden og har, mens de endnu er i blealderen, for længst skiftet de gammeldags byggeklodser ud med flaskerne i hotellernes minibarer. Sådan var det ikke for min generation. Vi havde fået skæg, før vi slap længere væk end til Harzen. For enten var der ikke tid, eller også var der ikke råd, eller også mente de voksne, at det ikke behøvedes.

Den ikkerejsende generation har ikke et despotisk regime af hjemmefødninge at bebrejde, at vi blev atlasbørn, som Schalansky kalder de finger- og fantasirejsende. Men mange af os blev det alligevel.

Øens arketyper

Schalansky har udvalgt 50 øer, afsidesliggende og fordelt i alle verdenshavene, fra de isomsluttede til de solafsvedne, fra frodige suppevisker til golde stenrev. Hver ø er gengivet på håndtegnede og farvelagte kort holdt på plads af havets matblå ramme. Over teksten på den modstående side er opført de nødtørftigste kendsgerninger som filigrantynde blækoptegnelser i skibets logbog: navn (lokalt og engelsk), størrelse, indbyggertal, afstand til nærmeste øer og nationer, opdagelsens, erobringens og tilhørsforholdets vigtigste årstal.

Endelig er der teksten, en sides penge pr. ø og i vekslende arketypiske øperspektiver: om opdagelsen; ensomheden; sulten; uskyldigheden; mytteriet; dyrelivet; kolonialismen; mennesket over for natur og dyreliv. Kort sagt alt, hvad øen kan tjene som metafor for. Til det hører også den kendte historie, som har slået et slag om ikke så få af øerne; for eksempel Napoleons ø; Darwins; Robinsons, atomprøvesprængningens. Teksterne, en skønsom blanding af fakta og digtværk, er ikke page-turnere. Nogle er korte redegørelser for kendsgerninger og begivenhedsforløb, andre er enkle fortællinger om fastboende og tilrejsende, kun de færreste med et egentligt plot. Hver historie er snarere som et lille ekko fra en fjern og større verden, mangfoldig og ubestemmelig, ligesom når man samler en konkylie op på stranden og presser den mod øret.

Teksten og det pornografiske

Schalansky har tidligere udgivet en bog om skrifttypen fraktur (den krøllede skrift, som ikke er gotisk), og hendes roman Giraffens hals gengiver en stribe tegninger og raderinger fra gammeldags skoleplancher. Det er ånd i materiens form. Det siger noget om, hvor tæt fantasien og berøringen og litteraturen og det erotiske står hinanden (Schalansky kalder i sit forord reliefglobussen »den pornografiske pendant til atlasset«).

Det forklarer også, hvorfor fornøjelsen ved (og lysten til) Schalanskys bog ikke først og fremmest ligger i at læse. Læse bogen skal man selvfølgelig, men især skal man bladre og kigge i den, røre ved den og lugte til den. Den må være årets lækreste bog.

Atlas over afsidesliggende øer
Judith Schalansky
Oversat af Anette Petersen