Krigszonen mellem barn og voksen

Det er svært at bestemme over sin egen krop og skæbne i en parisisk betonghetto, hvor normerne lukker sig i et jerngreb om de piger, der er på vej til at blive kvinder. ’Girlhood’ fortæller smukt og indlevende om Mariemes kamp mod undertrykkelsen
Marieme (Karidja Touré) stråler som en diamant i den parisiske forstadsbeton i ’Girlhood’. En film, som viser, hvor store omkostninger det kan have for en ung kvinde at gøre lige netop dét

Reel Pictures

4. december 2014

Parisisk betonghetto. Dyster, dårligt oplyst, fuld af truende skygger og stramme normer. Især for hunkønnet. En flok piger højlydt sludrende på vej hjem fra american football-træning bliver abrupt tyste, da de møder de lokale drenge, der lurer i skyggerne af højhusene – og omgående dominerer pigernes sociale rum med flirtende og drillende bemærkninger. Marieme (Karidja Touré) går tavst det sidste stykke hjem, hvor to lillesøstre, en fraværende mor og en voldelig storebror venter. Hendes metamorfose synes uundgåelig. Hun render ind i en bøllet pigetrio på skolen og fascineres af deres rå kantede selvsikkerhed og seksuelle udstråling. Så Marieme dropper det pigede look og den krumbøjede holdning. I stedet: Denim, læder, udglattet hår og en rap kæft. På kollisionskurs med alskens autoriteter, om det så er skolen, storebroderen eller den vildt kvindeundertrykkende orden og seksualmoral i ghettoen.

Girlhood er den tredje spillefilm fra franske Céline Sciamma, der som sin tematik har »at vise forskellige udtryk for feminin identitet under socialt pres«, som hun selv erklærer i filmens pressemeddelelse. Og det lykkes fremragende i Girlhood. Med spruttende dialoger kommer vi ind under huden på pigerne. Deres drillerier, morskab og småkriminalitet er alt sammen selvrealisering inden for en alternativ stammekulturs konventioner – ligesom deres tøj, musik, dans og ikke mindst det krusede hår, der glattes ud, er en bad girl-konvention, samtidig med at det er en kamp mod både arv og miljø.

Musikalsk gennemvædes Girlhood også strålende af elektronisk musik og gotisk synth-pop, der formidler den utidige energi, den statiske elektricitet, håbet, sågar ekstasen. Allerbedst i en scene, hvor de har scoret nok penge til at tage på hotel og ryge sig skæve. I kollektiv rus synger de med på Rihannas Diamonds: »Shine bright like a diamond.« Alt andet er lige meget i disse minutter.

En diamant i betonen

Filmen er inddelt i fire kapitler, hvis overgange markeres med sort skærm. Fire forskellige stadier i Mariemes rivende udvikling. Der er store forskelle på hendes tilstedeværelse, ikke mindst visuelt, hjemme, i skolen, på gaden. Dikteret af de varierende normative systemer, hun kæmper i. Ja, en overgang vikler hun gazebind om brysterne for at virke mere drenget på gaden.

Sciamma fortæller fremragende Mariemes kamp og skjuler ikke, hvordan også Marieme medvirker til undertrykkelsen af andre kvinder, når hun i nogle situationer tvinges til at blive en af drengene for at bevare sin plads i hierarkiet. Og kærligheden? Seksualiteten? Marieme ved, hvad hun vil have, men er også søgende. Der er en queer og aldrig udtalt seksualitet på spil mellem hende og flere af pigerne. Og da hun og hendes mandlige kæreste første gang skal være sammen, er det hende, der styrer – og beordrer ham til at lægge sig på maven for at blotte røven.

Marieme stråler som en diamant i betonen. Men det er også Girlhoods force, at den fortæller, hvor store omkostninger det kan have for en ung kvinde at gøre lige netop dét. Og dermed viser Céline Sciamma sig også som en fremragende og respektfuld udforsker af teenagerens krigzone mellem barn og voksen.

’Girlhood’ Instruktion og manuskript: Céline Sciamma. Fransk (Biografer landet over)