Nordiske jazztalenter gav opvisning i livsglæde

Kathrine Windfeld Big Band begejstrede med sit no-nonsense, evigt overrumplende og nærværende udtryk, som mandag stod godt til Edda Magnasons nøgne vokal
10. december 2014

Sekundet før de sætter første tone an i jazzklubben The Standard mandag aften, har vi på ingen måde mærket den spændthed, som når berømtheder skal optræde. De 15 unge musikere, der nu fylder scenen, er ganske ukendte. Der bakses med lidt scenelys og under koncerten med skidt monitorlyd, og den 29-årige ankerkvinde bag aftenens koncert virker nervøs-fjollet kåd på en charmerende måde. Men da Kathrine Windfeld Big Band så sparker det uforudsigeligt små-groovende »Akta Hunden« i gang, er man ikke en my i tvivl om hendes kompositoriske evner og om kvaliteten af det unge orkesters sammenspil og solistkapaciteter. Bandet er sammensat af danske, svenske og norske musikere, flere af dem vel knap nok flyttet hjemmefra, og de lægger engageret deres ildhu i Kathrine Windfelds kompositioner og arrangementer.

The Standard bor i det nu gennemdesignede tidligere toldhus i Havnegade i København med restauranter og barer i stueetagen og jazzklub på førstesalen. God lyd har det fashionable lokale ikke, og i de små rammer bliver man blæst væk af bigbandets kraftige udladninger. Men god musik er god musik, og nummer for nummer tager anmelderen sig selv i at stornyde seancen, så de akustiske betingelser glemmes. Energiniveauet er højt, og også Livingstons smukke og sentimentale ballade »Never let me go« holder Windfeld sig fra at sukre til.

Hendes partiturer demonstrerer hele tiden opfindsomhed og godt håndværk, parret med ren og skær livsglæde, som materialiserer sig på naturligste vis i hendes orkester. Bigbandkoncerter er under tiden anstrengende at lytte til, men når der skrives betænksomt for instrumenterne, og musikerne spiller som et hold, kan det være en berigende oplevelse. Windfelds egen komposition »SVT« indledes med afrikanske jungle-/stammelyde i form af rullende tenorsaxtoner og elefantlignende trompetlyde, materialet ekspanderer så i uventede retninger, og senere sætter Windfeld ved klaveret tiden i stå i en impressionistisk ’suppe’. Hun har hele tiden en joker i ærmet.

Kontrolleret intensitet

De kunne godt selv, og i selskab med gæstesangeren Edda Magnason kan bandet endnu mere. Den 30-årige svensker er egentlig singer-songwriter, men nogle vil huske hende fra hovedrollen i Per Flys portrætfilm Monica Z (2013) om den legendariske jazzsangerinde Monica Zetterlund. Klædt i sort og med runde, røde briller i The Standard synger hun så »Anchor« fra sin nye cd neddæmpet og taleagtigt i sit nedre stemmeleje og med en smuk, kontrolleret intensitet, når hun bevæger sig højere op. Edda Magnason udstråler den der særlige solistaura, der gør, at hver en lille gestus af hende forstørres. Hendes udtryk var enkelt, men timet og karakterfuldt, og i Kathrine Windfelds bigbandarrangement, som langtfra blot var et lydtæppe til Magnasons stemme, voksede begge parter med både instrumentale og vokale moments to shine.

Magnasons ro fik dog ikke lov til at holde Windfelds boblende energi i dvale ret længe. Der kom hurtigt smæk på bop’en i hendes »Indians« og den kantede jazzfunk i »Aircraft«. En genistreg til sidst var fortolkningen af Chick Coreas vokalklassiker »You’re Everything« fra albummet Light as a Feather, som fungerede fantastisk godt i version for sanger og bigband. Hold da kæft, hvor det swingede, og hvor kom man i godt humør.

Maskulin tenorsax

Af instrumentalistindslag i løbet af aftenen står mange i kø for at blive nævnt, heriblandt Kathrine Windfelds uimponeret enkle og fantasifulde klaversoloer, altsaxofonisterne Aske Drasbek og Søren Høsts friske og indlevende spil, Roald Elm-Larsens groundede og maskuline tenorsax, Johannes Vahts løsslupne og spændende Mingus-agtige kontrabas samt Henrik Holst Hansens følsomme og smittende spil bag trommesættet.

Kathrine Windfeld Big Band feat. sangeren Edda Magnason, i mandags på The Standard, Kbh. Orkestret kan opleves hver mandag samme sted med forskellige gæstesolister frem til april