Nu skal der grines – men ikke bandes

Advarsel: Hej, nu begynder anmeldelsen. Jeg vil lige sige, at den bliver lidt perfid. Men husk, at det her er kritik. Lad være med at være perfid ude i virkeligheden
8. januar 2015

Det er et dilemma: Børn taler nogle gange grimt ude i virkeligheden. DR Ultra vil gerne lave en troværdig skildring af virkeligheden i fiktionen. Børn taler derfor nogle gange grimt inde i fiktionen.

Backstage er en sitcom for DR Ultras publikum af tweens, og på et eller andet tidspunkt inden premieren i denne uge har en voksen vurderet, at sproget er lige nice nok. Derfor indledes serien med en advarsel. En barnestemme siger: »Hej, nu begynder Backstage, og jeg vil lige sige, at vi bander en hel del i serien. Husk nu på, at det er fjernsyn og lad være med at tale sådan ude i virkeligheden.«

Har man så løst dilemmaet? Nej, man har bare skabt en forventning om, at der vil blive sagt fuck i hver anden sætning. Det bliver der ikke. Kommer folk til at grine, fordi man tilsætter dåselatter? Nej, man skaber bare en forventning om, at noget er sjovt. Det er det bestemt ikke altid. Det er, som om DR Ultra ikke helt selv tror på sin serie og derfor skal pakke den ind i undskyldende udstyr.

Hvad er problemet?

Det er mærkeligt, for Metronome har ellers leveret et godt udgangspunkt for en succes: Peter Frødin spiller en overgearet sæbeoperaskuespiller, Mia Lyhne spiller en forstyrret psykolog, og Sofie Stougaard spiller en sympatisk, men tomhjernet sminkøse på et tv-set, hvor det vrimler med børn, der er blevet lidt tilovers i deres forældres spændende hverdag. De spiller biroller i livet, men hovedroller i serien. Hovedpersonen Ulrikkes mor er stukket af for at tage på trommedanskursus, og hendes far er i tvivl om, hvad han elsker mest: den tv-serie, han instruerer, eller sin datter. Ulrikke er nu blevet smidt ud af sin klub, og før hendes far selv spørger hende, hvad der er galt, sender han hende til en psykolog, som siger: »Så du har to kreative forældre, der hver udlever deres drøm. Hvad er problemet?«

Ulrikke bliver nu placeret i tv-settets bløde møbler sammen med de andre børn af skuespillere og medarbejdere. Og Carla Fjelsted Rasmussen (Ulrikke), Samuel Ting Graf (Noah), Rose de Mylius (Sky) og Albert Fastholm (Max) gør det godt som tilfældigt sammensat børnegruppe, hvis medlemmer skiftesvis er overmodige og forsigtige og forsagte – alt det man er, når man ikke har et andet sted at være og skal forsøge at have det nogenlunde dér, hvor man så er blevet placeret. Den model er lykkedes virkelig godt for DR Ultra før med serien Pendlerkids, der tog sit udgangspunkt i DSB’s vogn til samspilsramte skilsmissebørn, der skal fragtes rundt i riget mellem deres forældres liv. Men det er en dramaserie, og en meget overbevisende én af slagsen. Backstage er en sitcom, så det skal være sjovt. Første afsnit bærer præg af, at karaktererne skal introduceres, og det er der ikke meget sjov ved, og derfor bliver man mere opmærksom på børnenes til tider usikre spil, og de voksne kommer til at overstråle dem.

Heldigvis bander de en del

Den balance bliver bedre i andet afsnit, der rent faktisk også er lidt sjovt. Men troværdigheden halter, og noget af det er intenderet. Karaktererne er bevidst karikerede, og, ja, det kan være sjovt, men børnene fremstår som forholdsvist normale teenagere, og når det normale pludselig står midt i alt det overdrevne, kan der sker mange ting.

Casper Christensens tv-serie Langt fra Las Vegas var også befolket af karikerede figurer og få normale. Det fungerede, men når serien er til børn, virker det ikke som et kunstnerisk valg, men som en pædagogisk fejlslutning: Børn kan kun grine af folk med sjove tænder og ukontrolabel afføring, tænker man. Men det er der ingen, der kan grine af ret længe af ude i virkeligheden. Medmindre der følger en troværdig fortælling med. Så heldigvis bander de en del i serien.

’Backstage’ afsnit 1 og 2, DR Ultra, mandag 19.25 og 19.55