Messe for et mast folk

’Sange fra en sigøjner’ fortæller om romaernes skæbne i Polen i det 20. århundrede. Det sker via dundrende smuk fotografering, et begavet fortælleforløb og vildt besættende musik
’Sange fra en sigøjner – Papusza’ er baseret på den autentiske historie om den første kvindelige roma-digter Bronisława Wajs alias Papusza.
22. januar 2015

Vi kender alle romaerne som nyhedsstof i aviserne. Typisk i form af skræmmehistorier eller beskæmmende beretninger om episoder, hvor de danske myndigheder har smidt folket ud af vores land. Vi ved, at romaerne er forfulgte og undertrykte i de lande, de opholder sig i. Men hér i Danmark skal de åbenbart heller ikke vove at vise sig. Selv om vi virkelig ikke ved meget om dem. Så gør dig selv den tjeneste at se Sange fra en sigøjner – Papusza. For at få indblik i romaernes liv – på godt og ondt – og i deres trængsler som et forfulgt og marginaliseret folk op gennem det 20. århundrede i Polen. Men ikke mindst for den æstetiske nydelse, som filmen er. Den dundrende smukke, mættede sort-hvide fotografering, holdt i faste eller kun langsomt bevægelige indstillinger. Og det vildt besættende soundtrack, der spænder fra festsange over melankolske viser til smukke sammensmeltninger af roma-folklore og opera.

Få film om romaer

Det er ikke mange film, vi ser om romaer. Men den franske instruktør Tony Gatlif – der selv har algierske roma-rødder – har fortalt om romaernes nutidige liv, bl.a. i den fremragende Gadjo Dilo, og om deres oprindelige rejse fra Indien til vores del af verden i den betagende Latcho Drom. Det har han gjort bramfrit og kulørt. Sange fra en sigøjner er langt mere majestætisk, en slags sort-hvid symfoni holdt i et melankolsk og værdigt tonesprog.

Sange fra en sigøjner rejser frem og tilbage i tid og sted i sin udforskning af en polsk roma-gruppes skæbne. Vi starter med Papuszas fødsel i 1910, så er vi i statsfængslet i 1971, hvor hun rusker tremmer på anden måned for at have stjålet en kylling. I de mellemliggende år bevæger vi os nu frem og tilbage på nomadisk færd med roma-gruppen. 1921, 1925, 1952, 1939. Ikke kun i en undersøgelse af romaernes udstødelse og forfølgelsen af dem, men også i en undersøgelse af deres indavlede mønstre: frygten for læring og læsekundskaber, studehandler om kvinder og fremmedfjendsk overtro.

»Vi besidder hverken videnskab eller hukommelse,« siger Papuzsa. Hendes digte kan blive til romaernes hukommelse, men hver gang de opdager, at hun læser eller skriver, mødes hun med raseri og trusler.

Joanna Kos-Krauze og Krzysztof Krauzes film og manuskript er baseret på en virkelig historie om virkelige personer – om den første kvindelige roma-digter Bronisława Wajs alias Papusza og om ’gadjoen’ (romanisk for en ikkeroma) Jerzy Ficowski, der søger ly fra loven hos romaerne og opdager Papuszas digteriske evner.

Både i makro og mikro er filmen forunderlig. Knap og præcis i sit sprog, episk og overvældende i sit perspektiv. Den rummer den menneskelige lidelse som et universelt anliggende. Nazisternes jagt og mord på romaer, de statslige forbud mod romaernes musik og nomadiske liv, siden deres liv under kummerlige vilkår i byerne. Mens den i intime, præcise scener formulerer enkeltpersoners vanvid, afmagt, angst, længsel – især naturligvis Papuzsas tragedie, der tager sin begyndelse, da hendes onkel får studehandlet sig til et giftermål med hende, da hun er 15.

Undervejs er filmen også ukuelig i sin humor. Især da hele roma-holdet fyrer max op under deres musik efter at være blevet buret inde af politiet – der desperat må holde sig for ørerne. Sange fra en sigøjner – Papusza er en messe for et mast folk, en undersøgelse af en usundt lukket folklore, men også et festdigt for en fantastisk kultur. Som vi kender alt for lidt til.

’Sange fra en sigøjner – Papusza’ Instruktion og manuskript: Joanna Kos-Krauze og Krzysztof Krauze. Polsk (Biografer landet over)