Læsetid: 4 min.

Syresuppe i heksekedlen

Med kreativt overskud og kropslig appel udfordrer de danske orkestre Selvhenter, Gooms og ÆMÆX den gængse ide om, at undergrundsmusik er smal og svært tilgængelig
16. januar 2015

Når vi taler om dansk undergrundsmusik, har vi nogle gange for vane at forfalde til klicheer. Tag bare den velbeskrevne scene omkring spillestedet og øvelokalekomplekset Mayhem. Stedet henter en stor del af sin fotogene attraktionsværdi i kraft af sin ’anderledeshed’. Men fascination af det anderledes og normafvigende kan også gå hen og blive en barriere for fordomsfri lytning og videre udbredelse.

For scenen omkring musikkollektiver som Yoyooyoy, Mayhem, Posh Isolation, Escho, Af Med Hovedet og Eget Værelse er vel ikke som sådan fremspirende miljø af excentriske kunstnertyper, der laver svært tilgængelig musik, som vi kan observere med antropologisk nysgerrighed. Det er snarere et omfangsrigt græsdække med dybe rødder og konstant krydsbestøvning, som uden for landet indkasserer anerkendelse for sine eksperimentlystne og genrekonventionsnedbrydende egenskaber.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu