En god opskrift smider man ikke bare væk

I midten af 1990’erne lykkedes det Doky Brothers at få jazzen ud til et bredt publikum. Nu har de danske brødre taget projektet op igen og spiller 12 koncerter på The Standard
21. februar 2015

Selv efter mange lytninger er harmoniseringen stadig frapperende. På samme tid enkel og sammensat, og virkningen indtræffer hver gang. Der er noget haikuagtigt ved Niels Lan Dokys evne til at sætte de helt rigtige akkorder sammen – han har ikke behov for at cykle rundt i tonearter for at skabe opmærksomhed eller imponere feinschmeckerne. Dissonans udvælger han nøje, med desto større effekt.

Genhøret med Doky Brothers’ fortolkning af Gershwins »Summertime« lød torsdag aften egentlig meget som på pladen, men hvorfor ændre på noget, der virker så godt, var måske tanken. Siden 1996, hvor cd’en udkom, har den yngste af brødrene, den 46-årige bassist og komponist Chris Minh Doky, fortsat sin legende og udforskende tilgang. Den seks år ældre Niels Lan Doky, pianist, komponist og musikchef, er stadig den lyriske og strukturelt mest økonomiske af de to, men han viste sig torsdag aften på The Standard på hovedstadens havnefront at have udviklet sig i en mere dristig retning.

Men hvor tæt de faktisk holdt sig til cd’erne, blev sat i relief ved tredje nummer, »The Sniper«, af Chris Minh Doky. Nummeret var nok for kantet og eksperimenterende til at komme med på en af pladerne, og sandt at sige bliver popdrengen smidt ud af lokalet til fordel for en fragmentarisk tekstur og et nervøst underlag, som Chris Minh Doky uden sikkerhedsline kaster sig ud i.

Aftenens tredjemand var den svenske trommeslager Rasmus Kihlberg, der var garant for et stabilt center, hvilket der i alarmerende grad var brug for i »The Sniper«, hvor klaverakkompagnementet lå i den sparsomme ende. Efter dette nummer forstod man, hvor sikkert trioen spillede de mange gode hits fra pladerne. Den stilfærdige og korte »Hope« var for bundet op – her havde Niels Lan Doky mulighed for at vise, hvordan man som improvisator gennem årtier kan udvikle et materiale, men den chance forpassede han.

Omfavner poppen

Til gengæld havde ensemblet heldigvis valgt at spille et par pluk fra storebrorens soloalbum Dreams fra 1990, hvor indsatsen blev forhøjet betragteligt og gav ham lejlighed til at demonstrere sig som en smidig og ekspanderende pianist. Chris Minh Doky var den mest uhøjtidelige og ungdommelige af de to, men de har mange spilletimer sammen og supplerer hinanden godt. Rasmus Kihlberg lod diskret brødrene sole sig i scenelyset, men brillerede med en stærk solo (med læsebriller i panden) i »That’s It«.

Doky’erne ville også spille andre populærmelodier end de sædvanlige standards, så vi fik Michael Jacksons normalt ret klæbrige »Man In The Mirror« i en lidt hurtigere og mere tilskåren version, som i mine ører lyder bedre end forlægget, men stadig er for meget feel good-stemning og lydtapet. I Carole King og Gerry Goffins velkendte »(You Make Me Feel Like) A Natural Woman«, der i høj grad er et sangernummer, kommer det instrumentale lidt til kort, og her bliver Niels Lan Dokys kvinter og kvarter i venstrehånden for farveløse, både i forhold til konteksten og til, hvordan vi tidligere på aftenen har oplevet hans harmoniske talent.

Positive indtryk var der flest af på den lidt over en time lange koncert. Genforeningen var et glædeligt genhør, så jeg håber blot for dem, der vælger at gå til en af Doky’ernes resterende koncerter, at brødrene kapper linen mere, når de skal bestige bjerge.

Pudsigt er det, at et projekt, der fik så stor kommerciel succes, finder sted på et spillested med plads til 68 mennesker. Det skyldes vel, at Niels Lan Doky er The Standards musikchef og vil brande sin hjemmebane. Musikken holder stadig i dag og fortjener et publikum.

Doky Brothers Reunion. Niels Lan Doky (klaver), Chris Minh Doky (bas) og Rasmus Kihlberg (trommer). Projektet kan opleves frem til 27. februar i The Standard, København K