Hygge og uhygge er naboer

Henning Mortensen har skrevet en ny roman. Han gør igen alt det, han er så god til
13. februar 2015

Henning Mortensen er en virkelig blæret, en overlegen prosaist. Det er ikke bare sådan, at hans sætninger jævnligt bobler af et helt vildt overskud. At hans sprog er så legesygt. Skikkelserne i hans bøger har også sådan en fantastisk livlighed. Der hittes på til højre og venstre omkring dem, og det også i hans seneste roman, Kvinden i korshæren, et trekantsdrama om moden kærlighed.

Den vævre, stærkt ordblinde Frida reparerer puslespil i Kirkens Korshær, og er i det hele taget noget firkantet og skrap i det. Men hun er også en forbløffende svimmel skikkelse, der falder i staver over verden og tænker sine skæve tanker. Hun vil så gerne have klarhed, men kurtiseres både af Henry, tidligere politimand med tandprotese og skjulte, mørke tendenser, og af den brovtende Søren, der fiser når han hoster, men ellers ved så meget. Og også ændrer sig efter at have set en ufo.

Outreret symbolik

Den slags er der plads til i Kvinden i korshæren, der ganske vist er ret kort, men som roman alligevel føles rummelig, på grænsen til det leddeløse. Faktisk flirter den også med gyseren og krimiintrigen undervejs – »hygge og uhygge er naboer,« erklærer Søren – inden den ender med at handle om det begær, man ikke vil være ved.

Hvis den da handler om noget så alvorligt. For ligesom romanen ikke rigtigt kan tage sin fortælling alvorligt, så er det som om, Henning Mortensen ikke helt orker et så tungt tema. Det er mere noget, han leger med. I al fald er symbolikken på én gang helt outreret og flabet overtydelig. Jeg mener, Frida laver simpelthen manglende brikker til gamle puslespil! Og hun vil have klarhed og orden og er ikke bange for selv at tage fat, så de eksistentielle brikker falder på plads! Og for at det ikke skal være løgn, så indtræffer den store krise det øjeblik, hun på sin bryllupsrejse prøver at lægge et puslespil, der ikke kan repareres.

For det med begæret kan simpelthen ikke gå op, osv. Og hvordan skal man så vælge, osv.

Nå ja, når romanen spiller fandango med sine tematikker, så behøver man heller ikke som læser at tage dem så tungt. Henning Mortensen er en gammel ræv af en forfatter, for ham er plot og tema anledning til humør og spilopper, hverken mere eller mindre. Her er Frida på tur i zoologisk have. Hun og Henry ser på pingviner:

»Der er også mange sjove børn, der venter i stor spænding sammen med deres mindre sjove, men sikkert tilforladelige forældre. Frida regner med, at de voksnes flinke ansigter udmærket kan være en slags skalkeskjul, men det har børnene nok endnu ikke forvandlet sig til. Deres ansigter er små, skyldfri landskaber, som lyser op i en ellers halvdyster verden.«

Kanariefuglen Marius

Det er på grænsen til det flabede at beskrive børn på den måde, men Mortensen slipper af sted med det. Og det der er værre. Henry har en kanariefugl, den hedder Marius, til slut slipper han den fri:

»Han siger, at han lukkede Marius ud af vinduet. Han skulle have sin frihed, forklarer han mumlende, som er der lige pludselig ikke længere kræfter i hans stemme. Frida siger, at København som helhed er for stort et bur til en lille kanariefugl. Om han ikke ved det?«

Kan klicheen blive tungere og tydeligere? Den var i bur, nu er den fri. Og alligevel redder Henning Mortensen den hjem, både fordi Henrys gestus reelt er let ynkelig, men især med sin helt utrolige formulering om »København som helhed«. Det er den sjoveste vending, jeg har i læst dansk litteratur i lang tid. Hvis man bliver lidt gladere indeni af at møde den slags eksempler på sprog, ja, så er Kvinden i korshæren virkelig værd at læse.

Men hvad nu, hvis man ikke bliver det? Hvis I ikke bliver det, ja, så er det bare synd for jer.

Kvinden i korshæren
Henning Mortensen