Læsetid: 6 min.

Mørkemændenes teater

Jo. Vi skal blive ved med at skabe teater om det, der sker i verden. Om Breivik og Charlie – og om skyderierne ved Krudttønden og Synagogen. En ny dramaantologi bringer et overblik over den nyeste dramatik
Den nye, danske dramatik forandrede sig for altid med Christian Lollikkes ’Manifest 2083’. Her er det skuespilleren Olaf Højgaard med en uniform, der er magen til den, som Anders Breivik tog på, inden han begik massedrabet på Utøya.

Søren Solkær

24. februar 2015

Kan man forestille sig en teaterforestilling, der handler om skyderierne ved Krudttønden og ved synagogen i Krystalgade? Eller en roman eller et maleri eller en sang, der beskriver de meningsløse drab?

Ja, selvfølgelig kan man det. Både i Danmark og i udlandet. Akkurat ligesom der vil blive skabt film om angrebet på Charlie Hebdo i Paris. Netop fordi vi har brug for at lade kunsten reflektere over, hvad det egentlig er, der sker, når et menneske beslutter sig for at dræbe ukendte i en sags tjeneste.

I dansk dramatik vil der altid være et ’før-og-efter-Manifest 2083’. Da Christian Lollike allerede i januar 2012 udtalte sig om, at han ønskede at skabe en teaterforestilling om Anders Breiviks manifest, var reaktionerne voldsomme.

Det var kun et halvt år efter Breiviks massedrab i Oslo og på Utøya, og især nordmænd kritiserede Lollike for at være uforstående over for de efterladtes behov for at sørge og være i fred.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu