Trinidad og Tobagos single-top 10: Karneval

Er du træt af trist musik og sne? Du kan stadig nå det: Det årlige karneval i det caribiske Trinidad og Tobago starter i denne uge, og der er 27 graders varme. Alternativt kan du lytte til landets single top 10, der sprudler af den populære caribiske musikgenre, soca music
17. februar 2015

I det caribiske øhav nord for Venezuelas kyst ligger de to øer Trinidad og Tobago. Her lever den caribiske musiktradition i bedste velgående og under konstant udvikling, i disse år i form af den populære musikgenre soca-musik, der stammer tilbage fra 70’erne, hvor den udviklede sig som bandmusik. I dag har genren adopteret moderne amerikansk pop-produktionsstil, men har beholdt sit særegne rytmiske og melodiske sprog. Den er en sand guldgrube af popmusik og dominerer T&T’s radiostationer og hitlister, især i disse dage. På fredag udkåres nemlig dette års ’International Soca Monarch’, en prestigefuld pris, som hvert år gives til vinderen af karnevallets store musikkonkurrence. Ved at smide de bedste hits på gaden op til karnevallet, forsøger de største soca-musikere at optimere deres chancer. Lad os se, hvem der fører løbet.

1: Machel Montano: Like Ah Boss

Sig hej til fire-dobbelt vinder af International Soca Monarch, Machel Montano, en af T&Ts mest populære soca-musikere. ’Like Ah Boss’ er fyldt med blæs, pift og stærke harmonier. Den handler om at leve for karnevallet (og om at vinde konkurrencen), hvilket siger noget om, hvor tæt popmusikken i T&T hænger sammen med den årlige nationalfest. Musikalsk er den en effektiv og nostalgisk energibombe, der vil give selv den blegeste dansker en følelse af, at hendes kæreste ungdomsminder stammer fra det trinidadiske karneval.

2: Angela Hunte & Machel Montano: Party Done

Endnu en soca-banger fra Montano, denne gang med hjælp fra sangerinden Hunte. ’Party Done’ har et heftigt beat, der giver den helt rigtige soca-fornemmelse i hofterne: Frem frem frem, i små, eksplosive ryk. Læg avisen og prøv engang. »Kom trinidader, hold jeres flag højt«, synger Hunte. Linjen er et godt eksempel på, at karnevallet og soca-musikken er et vigtigt samlingspunkt i T&Ts populærkultur. Sammen med fest, kærlighed og druk er trinidadisk sammenhold et tilbagevendende tema i soca-musikken.

3: Ed Sheeran: Thinking Out Loud

Skal Ed Sheeran med til karneval? T&T har ikke en officiel hitliste, så vi kigger udelukkende på iTunes-salg. Listerne på de caribiske radiostationer ser lidt anderledes ud, blandt andet mangler Ed. Men hans tilstedeværelse her tillader alligevel konklusionen: Også caribiske popfans kan lide smeltet ost med flødeboller på.

4: Machel Montano: Remedy

Oh na na na! Hvem mon vinder årets titel som soca-monark? Dette er min personlige Montano-favorit. Den har alt: En fænomenal rytmisk fremdrift, mindst fem forskellige hooks og en tekst, alle kan synge med på. Jeg har testet hittet til flere københavnske fester, og den virker hver gang. Desuden er den et perfekt eksempel på den geniale sammensmeltning af amerikansk pop og soca.

5: Machel Montano: Endless Wuk

Minsandten, mere Montano! Lad mig forklare titlen. Wuk kan stå for forskellige ting, eksempelvis ’arbejde’ og ’bedste sex nogensinde’. »When I hold you is / BOOM BANG – Endless wuk!« Hvad mon Montano mener? Sangen når ikke ’Remedy’ til sokkeholderne, men det er også ok med den titel. Den illustrerer desuden T&Ts ret eksplicitte og frisindede seksualkultur, som dog ikke gælder landets LGBT’er, der kæmper en hård kamp for afkriminalisering af homoseksualitet.

6: Kerwin Du Bois: No Apology

Endelig en soca-konkurrent til Montano. Kerwin Du Bois synger også om fest, dans og druk. Melodisk mangler han tyngde i forhold til sin konkurrent. Men den EDM-inspirerede produktion skal nok få folk op i gear til årets pool-party.

7: The Weeknd: Earned It (Fifty Shades of Grey Soundtrack)

Hernede på syvendepladsen begynder soca at give plads til andre in-put. ’Earned It’ er en strygerbaseret ballade, der ikke ligefrem vælter lytteren omkuld, men som giver fin mening som soundtrackmateriale.

8: Sia: Salted Wound (Fifty Shades of Grey Soundtrack)

Mere soundtrack, mere ballade. Denne gang med formidable Sia, der sart og intimt bringer os tilbage til de triste toner og sne, som vi ellers lige havde glemt. Men lad os bare blive siddende her et øjeblik, for de sidste to sange på listen er ret dårlige.

9: Starset: My Demons

Kan du lide Nickelback? Dette er en slags kopi. Mens succesen i hjemlandet USA har været undseelig, så har T&T forelsket sig i denne rockede kitschfest. ’My Demons’ (gribende titel, selvom jeg klart foretrækker Endless Wuk) bidrager til bandets ”myte” om, at de er blevet rekrutteret af en ’Dr. Ashton Wise’ til at …

10: Starset: Carnivore

… Fortælle menneskeheden om nogle videnskabelige fund angående menneskelige signaler fra rummet!? Læs videre på deres hjemmeside, historien er næsten godt gennemtænkt. Lidt ironisk at denne liste om karneval afsluttes med sangen ’Carnivore’, hvilket betyder kødæder. Sangen lyder rigtig meget som ’My Demons’.