Læsetid: 4 min.

Drømmen om et skildpaddeskjold mod krigen

Uledsagede børneflygtninge er de ensomste mennesker, man kan tænke sig. Teatret Zeppelin har skabt den stærkeste og smukkeste forestilling om børn på flugt
De er bange. De har ikke noget mad. De har ikke nogen penge. Alligevel blomstrer venskabet og håbet mellem flygtningebørnene i Teatret Zeppelins voldsomme og hjertegribende forestilling ’Under Haadys Skjold’.

Anders Rimhoff

17. marts 2015

Hvordan skal danske børn egentlig forstå, hvordan det er at være barn på flugt i Syrien lige nu? Vi voksne kan jo knap nok sætte os ind i uhyrlighederne.

Men Teatret Zeppelin har knækket koden til denne verden af rædsler og skabt det mest intense og begavede flugtteater for de 7-14 årige – og for os andre. Under Haadys Skjold er mærkeligt nok også blevet en forunderligt smuk forestilling. Og så er den endda uskyldigt morsom midt i al sin sorg. Det er Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt, der både har stået for teksten og for instruktionen – og som har skabt et dramaturgisk uhyggeligt velkomponeret værk, hvor alt er gennemtænkt ned til mindste detalje.

Forestillingen har krævet research og samarbejde med Røde Kors – og et enormt forarbejde, hvor Mie Brandt og skuespillerne har opholdt sig i Vipperød Mod-tagecenter for Uledsagede Mindreårige for at forstå disse flygtningebørns skæbner. Hvis man ellers overhovedet kan forestille sig, hvordan det er som barn at være aldeles alene i verden; uden familie, uden venner, uden mad, uden penge. Og kun med udsigt til at blive snydt, voldtaget, slået eller dræbt …

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu