En givende vildmarksvandring

Reese Witherspoon giver sig selv og Laura Dern suveræne roller i filmatiseringen af ’Wild’ om en ung kvindes traveterapi på Pacific Crest Trail

SF Film

12. marts 2015

For to år siden etablerede Reese Witherspoon sit eget produktionsselskab med det erklærede mål at skabe flere interessante, dynamiske kvinderoller på film. Hendes selskab var med til at producere David Finchers filmatisering af Gone Girl, som skaffede Rosamund Pike en Oscar-nominering som bedste kvindelige hovedrolle.

Nu får vi herhjemme lov at se en anden af Witherspoons produktioner, som gav hende selv en konkurrerende Oscar-nominering i samme kategori, nemlig filmatiseringen af Cheryl Strayeds bog Wild.

Og Witherspoon burde have haft yderligere en pris for med succes at bringe komplekse kvinderoller til live med sin indsats både foran og bag ved kameraet.

Wild bygger på Cheryl Strayeds bestseller fra 2012 om de tre måneder i 1995, hvor hun som 25-årig vandrede det 1.700 km lange Pacific Crest Trail fra Mexico til Canada. Manuskriptforfatter Nick Hornby er gået dynamisk til forlægget og har sammen med instruktør Jean-Marc Vallée (Dallas Buyers Club) skabt en vellykket blanding af nutidens vandring og de mange minder og traumer, som Strayed håber på at trave væk. Som hun siger, er ambitionen at gå sig selv tilbage til den kvinde, som hendes mor mente, at hun var. Med et forlist ægteskab, misbrug af både sex og stoffer samt et smertefuldt tab er der ikke så lidt i bagagen, da hun går ud for at finde sig selv med for stor rygsæk og for små støvler.

Rovdyrsracen mænd

Både i litteratur og film findes utallige vildmarksfortællinger fra et mandligt perspektiv, mens få skildrer kvinder, som opsøger ensomheden og må klare sig selv i naturen. Selv om Witherspoons Strayed er stædig og stærk, giver det kvindelige perspektiv en uundgåelig sårbarhed, for ud over at skulle tackle udfordringer som sult, tørst, skader, ufremkommelige landskaber, uvejr eller vilde dyr er der jo så også rovdyrsracen mænd.

Faren for overgreb hænger flere gange i luften, men historien får også udfordret en række kønsstereotyper og den hurtige dom, der kan ligge i et flygtigt møde. Vi møder hjælpsomme mænd, som med egne ord aldrig har fået lov at stå ved en skillevej, og en morsom fyr på jagt efter et hjemløst interviewoffer, selv om Strayed nægter at tilhøre den kategori.

Wild får præsenteret et bredt galleri af mænd fra de rygsæksrejsende på rejsen over hendes forstående eks-mand Paul (Thomas Sadoski) til de problematiske forhold, vandreturen skal hjælpe hende væk fra. Det er imidlertid relationen mellem Strayed og hendes mor, spillet af en strålende Laura Dern, som er filmens rørende kerne og fortæller mest om hendes deroute fra selvsikker universitetsstuderende til selvdestruktiv misbruger med misforstået stolthed over at være én, der siger ja frem for nej.

Komplekse kvindeliv

Laura Dern fik også en Oscar-nominering for sin birolle som Strayeds mor Bobbi, der insisterer på, at man skal prøve at finde sit bedste jeg og så holde fast i det. Bobbi forlod en voldelig ægtemand og tilsidesatte siden alt for børnenes skyld. Som hun på et tidspunkt konstaterer, har hun altid siddet i passagersædet i sit liv, men øjeblikket efter er hun videre med et ’oh well’, for der er ikke tid til den slags selvmedlidenhed. Dern kan ellers kunsten at sige temmeligt klichefyldte replikker om, at man skal udsætte sig selv for skønhed, uden at de klinger hult, og selv om de forskellige tilbageblik giver hende begrænset spilletid, brænder hun igennem.

Wild fortæller med en bred vifte af indslag fra fortiden, mens vi følger Strayed i de storslåede landskaber. Fra helt korte, ordløse glimt, løsrevne sætninger eller hele scener. Et imponerende lyddesign skaber organiske overgange, og samtidig får vi løbende stumper af musik. Fra lidt Cohen eller Simon & Garfunkel til Springsteen eller Portishead.

Den fragmenterede fortællestil skaber følelsen af at være lukket ind i de mange tanker og minder, som Strayed arbejder med på sin ellers ensomme tur. Da Witherspoon først har fået sin ’monster’-rygsæk på, bærer hun den sikkert, indtil filmen klinger ud på lidt for meget voice over ved vejs ende.

Hun var suverænt sjov i 1990’ernes indiekomedier som Election og fik en Oscar for Walk the Line i 2006. Wild viser nye spændende sider af Witherspoon, og man ser hellere end gerne flere kvinderoller af den kaliber fra hendes hånd.

’Wild’ Manuskript: Nick Hornby. Instruktion: Jean-Marc Vallée. Amerikansk (CinemaxX, Dagmar, Empire, Falkoner, Grand og Palads i København, samt fem andre biografer i landet)