Opbrud i Europa

Dorph & Pasternaks nye krimi foregår i 1989. Men trods Murens fald er der stadig lang vej mod frihed og lighed både ude og hjemme
13. marts 2015

Drabschef Ole Larsen er ude i køkkenet for at hente flæskesvær, da Jerntæppet falder. Inde i stuen kører fjernsynet med den ene særudsendelse efter den anden, og da der pludselig sker noget i Berlin, glemmer Ole Larsen både flæskesværene og sit skrøbelige helbred og haster ind foran skærmen. Kort efter bliver han ramt af en hjerteinfarkt, og drabsafdelingen må have ny chef.

Sådan starter Tal til mig, fjerde bind i Christian Dorph og Simon Pasternaks serie af historiske kriminalromaner om det moderne Danmark. Vi skriver, som antydet, 1989, og allerede i det fermt afviklede indledende kapitel, fornemmes det, at vi befinder os i en brydningstid. Ikke blot i Østeuropa, hvor frihedskampene raser, men også i Danmark, hvor kriminalkommissær Anita Jensen synes selvskreven til at overtage posten som drabschef, men allerede i andet kapitel alligevel bliver overhalet af en mandlig kollega.

En ting er således at vinde rettigheder på papiret, noget helt andet er at få friheden og ligheden udmøntet i en virkelighed næret af frygt, forræderi og, på Politigården, mandschauvinisme.

Historiske detaljer på plads

Vi har tidligere i serien mødt både Ole Larsen og Anita Jensen. Ny mand i afdelingen er Jesper Henriksen, en ivrig og uerfaren kriminalassistent, der sammen med Anita Jensen bliver sat til at efterforske mordet på en ung kvinde fundet bag Dybbølsbro Station. Sporene peger i første omgang mod byens natteliv og det nordkøbenhavnske jetset, hvis hang til kokain har skabt forbindelser til rockermiljøet.

Da det viser sig, at den dræbtes søster er forsvundet i Rumænien – måske på flugt fra en torturbøddel, der har taget fejl af pigerne – sætter den i øvrigt rumænskfødte Henriksen på egen hånd kursen mod sit tidligere fædreland og Ceaușescus vaklende regime. I hælene har han en fortvivlet Anita Jensen og såmænd også en stædig Ole Larsen, som læserne måske godt kunne have undværet, men, viser det sig, som Henriksen til gengæld får brug for i en dramatisk scene, der er lige ved at knække spændingskurven.

Men Tal til mig holder dog hele vejen fra København til Timisoara og hjem igen. Plottet er tæt og komplekst, de to hovedpersoner står knivskarpt, og så er de historiske detaljer på plads: Flemming Poulsen er på landsholdet, kvinderne læser Ib Michael, og der er båndsalat i telefonsvareren, i Vasbygade ligger der en BP-tank, på væggen hænger der en Next Stop Sovjet-plakat og, nå ja, på stranden danser Helena Christensen i Chris Isaaks Wicked Game, selv om den musikvideo ret beset først dukkede op i 1991.

Fred være med det, for der er alligevel ingen grund til at danse, når det kommer til stykket. Trods murenes fald synes der ifølge Dorph & Pasternak tværtimod stadig at være lang vej mod frihed og lighed. Det gør ikke spor, hvis næste bind i deres krimiserie er lige så vellykket som Tal til mig og de tre forrige.

Tal til mig
Dorph & Pasternak
Gyldendal