Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Sorgarbejde per roman

Der er blottede nerver nok i Kamilla Hega Holsts roman, men den savner fremdrift og økonomi. Den savner et klart greb
Kultur
13. marts 2015

Kamilla Hega Holst, født 1973, har skrevet romanen På træk. Den handler om forfatterinden Kaya, som er i krise, og som i 2011 var 38 år gammel. Som Holst har Kaya udgivet to børnebøger og to romaner, der er blevet præmieret af Statens Kunstfond. De er begge lyshårede.

Sammenfaldene er mange og ligesom et signal fra forfatteren om, at den her bog er baseret på noget virkeligt, på hendes eget liv. Det er selvfølgelig ikke til at vide, om det er rigtigt. Man kan ikke vide, hvor meget af Kamilla, der faktisk er i Kaya.

Men det er svært ikke at overveje det, mens man sidder midt i romanens krydsklip mellem Kayas besøg hos sin morfar på Panyatta Beach, Thailand, 2011 – her sker der virkelig ingenting – og dens tilbageblik til København i tiåret inden.

Her får Kaya børn med Carsten, så er hun utro med hans bedste ven, så bliver hun og Carsten skilt af helt andre grunde, så har hun det virkelig svært med at være mor, så martres hun af sit begær. Så er det svært at få livet på plads igen.

Indtil hun nu, Kaya, på det nærmeste har måttet opgive sine børn og sidder i et personligt nulpunkt hos morfaren, der gerne vil have, hun skriver hans erindringer. Det får hun ikke gjort meget ved. I stedet går dagene med ingenting i det nedslidte ferieparadis; det skriver Holst en roman om.

Kamilla Hega Holst: På træk.

Som sagt: man kan jo ikke vide det, men det føles ret akut som om, På træk er et stykke personligt sorg-arbejde. Det gør det især, fordi bogen som roman slet ikke kan finde en komposition eller en spændingskurve, der kan rumme alt det stof og alle de følelser, dens bedste scener sitrer med.

Krydsklipsteknikken føles mest af alt som en nødløsning, det samme gør dens mærkelige skift mellem første person (Kaya i Thailand) og tredje person (Kaya i København). Reelt zigzagger På træk afsted uden at lægge et ordentligt fokus. Midt i alt det andet handler den pludselig – og ret umotiveret – om Kayas familiehistorie, om oldeforældrenes og bedsteforældrenes og forældrenes rodede familieforhold. Hvordan de alle sammen mødte hinanden, hvordan der var i de forskellige barndomshjem, den slags.

Skildringen af Kayas forhold til sine egne børn sitrer af en uforløst energi, men jappes meget hurtigt af i romanen. Til gengæld får vi scener fra den samme utroskab mindst fem forskellige gange. Reelt er pointen den samme hver gang, litterært set er det temmelig uøkonomisk – og føles derfor noget monotont, også selvom det lyder som om, Kaya har sig noget god og skyldbetynget sex.

Skilsmissens energi

Og så hører man om livet i Thailand, uden at hverken læseren eller bogen egentlig interesserer sig for det. Så er der en mand dernede, der måske kunne være interessant, men På træk kan ikke rigtig tage sig sammen til at forfølge den historie. Der er alt for meget fyldstof og alt for lidt fremdrift, kort sagt.

Man savner virkelig et greb, der kan give noget energi og fokus. Det er synd, især fordi Kamilla Hega Holst faktisk skriver en helt udmærket, realistisk prosa, måske ikke ligefrem skøn, men i det mindste uden klicheer og selvfølgeligheder.

Og fordi hun er frygtløs i portrættet af sin hovedperson. Kaya er en hård, interessant skikkelse, fuld af ubehag og skam, både helt undselig og skrøbelig, nærmest livsuegnet, og fuld af en vild, ødelæggende energi.

Der er en dump smerte i skildringen af skilsmissen og især årene op til den, i skildringen af et forhold, der ultralangsomt går i stykker. Det er virkelig fint at læse en historie om en familie, der falder fra hinanden, og hvor ingen er skurkene og ingen heller er andet end mennesker fulde af fejl. Man sidder og ønsker sig en bog, der bare holdt fast i det, et portræt af Kaya og Carsten og hvordan det gik itu for dem. Sådan skulle det ikke være.

Kamilla Hega Holst: På træk. Samleren, 294 sider, 249,95 kroner

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her