Troldmandens værksted åbner dørene

user48736353001 er blevet den legendariske elektroniker Aphex Twins nye dæknavn. Under stor ståhej har han under dette navn uploadet 173 hidtil uudgivne numre, i alt over 13 timers uhørt musik fra en af historiens vigtigste elektroniske musikere. Vi forsøger at hitte bare en smule rede i syndfloden
Aphex Twin har offentliggjort 173 hidtil uudgivne numre – hovedparten endda fra storhedstiden i 1990’erne.

Rumle Skafte

4. marts 2015

Det begyndte med en mærkværdig dialog, der snart skulle vise sig at være en monolog. Under navnet user48736353001 skrev en ukendt person sent i januar til den legendariske elektroniske musiker Aphex Twin. Det skete i kommentarfeltet til et nummer på Aphex’ SoundCloud-profil.

»Kunne godt tænke mig at kende den fulde opsætning på det her track. Fed musik, mand. Jeg elsker dine tidlige 90’er-ting så meget. Jeg lavede ting i de tidlige 90’ere, der mindede om dine, men jeg kendte dig ikke, da jeg lavede dem! Jeg er også 43 år gammel :) Jeg vil uploade dem til SoundCloud snart. Må støve de gamle DAT- og kassettebånd af!«

Alt for meget af alting

Dernæst skete der noget, som sendte chokbølger gennem de elektroniske musikmiljøer og kickstartede en heftig aktivitet i Aphex’ fanfora. user48736353001 begyndte at uploade tracks af høj, høj kvalitet – med hashtags som #early afx – og med en umiskendelig lighed med netop Aphex Twins arbejde, især i 90’erne. Og han uploadede mange tracks, rigtig mange, snart over 100. Aphex Twin svarede også user48736353001: »Smukke sager, ville gerne høre mere.« På det tidspunkt var det dog allerede blevet et etableret faktum blandt fans, at det umuligt kunne være andre end mesteren selv, der stod bag navnet user48736353001.

Det er et udmattende aspekt ved internettet, som vi alle kender. De enorme mængder af hvad som helst. Viden, kultur, socialisering, musik, film, tv-serier, sex, alt synes at blive trivialiseret under det enorme pres på hjernen, sanserne, individet, som internettet er. Der er så meget af alt, at alt risikerer at være lige meget.

Men med den engelske elektroniske ener Aphex Twins udgivelse over den seneste måneds tid af i skrivende stund 173 numre har internettet givet os – og musikhistorien – noget vigtigt: nemlig en enorm mængde af noget exceptionelt. Et indblik i proces og selektion hos en skelsættende musiker, endda fortrinsvis fra hans måske bedste kreative periode. I Richard D. James alias Aphex Twins tilfælde er det 90’erne, og det er herfra, hovedparten af den helt igennem uoverskuelige mængde uploadede tracks stammer fra.

Et væld af udtryk og genrer

Vi befinder os altså her midt i en af alle tiders vigtigste elektroniske musikeres værksted. Over 13 timers ny, uhørt musik fra en mand, der gennem sin karriere har fået musikhistorien til at snappe efter vejret ad flere omgange. For en musikanmelder er det en næsten uoverstigelig opgave at forsøge at gabe over så megen musik og danne sig en mening om det. Ja, da Aphex Twin tirsdag den 24. og onsdag den 25. februar tilføjede yderligere 18 tracks til de i forvejen 155, føltes det næsten som en ubærlig ekstra lytteudfordring.

For vi vil jo gerne give kunsten den opmærksomhed og ydmyghed, som den fortjener. Og hvordan kan man nogensinde finde tid til at yde over 13 timers ny musik fra Aphex Twin den retfærdighed, som den fortjener? For selv hvis det var 13 timers makværk, ville det jo være en musikhistorisk begivenhed af dimensioner. »Geniet gav os alt. Resten var lort,« kunne overskriften så lyde. Efter to gennemlytninger plus lidt spredt fægtning er min konklusion – omend baseret på et spinkelt lyttegrundlag – dog den modsatte. Vi kommer rundt i et væld af Aphex Twins udtryk og genrer – de tidligste tracks er fra de sene 80’ere, og det nyeste gættes til 2014 – og der gemmer sig masser af fremragende musik (jeg har i øvrigt forsøgt – og helt sikkert fejlet i forsøget på – at samle de bedste tracks i faktaboksen til denne artikel).

Hemmeligheder og myter har været et afgørende brændstof for ikonet Aphex Twin, men over det seneste år har Richard D. James sluppet kontrollen. Første Aphex-album i 13 år (andre dog under andre dæknavne), et overordentligt åbenhjertigt interview og nu denne syndflod af uhørt musik. Måske er det døden og livets skrøbelighed, der har grinet den ellers selv så diabolsk grinende joker op i ansigtet? Den 43-årige englænder er trods alt blevet far. Og historien, fornemmelsen af at bygge på en kontinuitet, bliver stadig mere presserende med alderen, gør den ikke?

Morskab og videnskab

Med disse 173 tracks slår en mester i hvert fald i bordet og føjer et enormt stykke musikhistorie til sit i forvejen kanoniserede værk. Det er forunderligt at overvære, hvad der lyder som ufærdige outtakes fra mesterlige plader som Richard D. James Album og Selected Ambient Works Volume II eller som forstudier til klassiske tracks som »Ventolin« og »Come To Daddy«. Hvordan han nørkler så ubesværet genrezappende rundt mellem house, drum’n’bass, ambient, noise og techno. Hvordan morskaben og videnskaben har det med altid at flyde sammen i hans værker. Hvor melodisk undersøgende eller monoman, han kan være. Hvor rytmisk repeterende eller vildt beat-polygamt, han kan opføre sig. Hvor drillende, vemodig, anstødelig, uhyggelig, melankolsk og rablende en musiker, han er. Man kan næsten se ham stå der i krypten omgivet af al sin hardware, dybt koncentreret om en særlig filtrering eller helt oppe at køre på et specielt dødbringende break.

Og hvad der er lige så forunderligt: At konstatere at manden ikke altid har været sin egen bedste redaktør i udvælgelsen af materiale. For på user48736353001’s SoundCloud-profil er der stof til flere fremragende, omend måske ret så sammensatte Aphex Twin-albummer.

Tilbage står vi i hvert fald med en offensivt gavmild handling fra en tidligere så indelukket ener. Han har vist os, hvor sjovt og spontant – og fucking tidskonsumerende – internettet kan være, og han har slået dørene på vid gab til troldmandens værksted. Så var det altså ikke løgn, at han havde i timevis (over 100 timer har han hævdet) af uudgivet musik på lager. Hvad så med alle hans andre mytologier? De blinker nu sært sandfærdige. Har han den tank? Boede han i en bankboks? Er han virkelig ved fuld bevidsthed i drømme? Og vågner han op med nye tracks på hjernen?

Download eller hør alle Aphex Twins uploadede tracks her: soundcloud.com/user48736353001/tracks

• Christian Harder
  • Tue Romanow