ABBA på ferie hos Bonderøven

Og publikum kommer på ferie i cirkuspoesien. Magien vinder i hvert fald på Østre Gasværk, hvor tre gæs og en sort hingst bringer skøn poesi ind i ABBA’s musical om to håbløse brødre på en forfalden gård
Den karismatiske Suzanne Berdino og hendes sorte hest spreder magi i Østre Gasværk Teater i Hjælp søges. Også selv om denne dyreforestilling af ABBA-drengene Björn og Benny egentlig er vildt underlig.

Robin Skjoldborg

14. april 2015

Den er ikke helt til at greje, denne såkaldte ’musicalkomedie’ på Østre Gasværk. For Hjælp søges er hverken musical eller teaterkoncert. Den er heller ikke ligefrem en komedie. Men måske en digtperformance? Eller en husdyrserenade? Eller bare en arenaglad ABBA-revival – med netop de forbavsende enkle melodier og sanglokkende omkvæd, som kun de to ABBA-drenge kan skabe?

Forestillingen vinder på sin drømmecharme. Instruktøren Lars Rudolfsson har fået alle fire medvirkende til nærmest at stå i hver sin lyskegle og være uvirkelige. Midt i den imponerende manege med tre rigtige bondegårde og et kæmpe træ på en gårdsplads fuld af jord. Det er Bonderøven Frank Erichsen, der har brugt sin ekspertise, så hvert et flettet pilehegn virker blåstemplet autentisk …

Jesper og Jesper

Rammehistorien er klar nok: To brødre har arvet familiens nedslidte gård i Nordvestsjælland, men ingen af dem magter at gøre noget som helst. Så dagene smuldrer, og brødrene er ved at slå hinanden ihjel af lutter kedsomhed. Indtil de finder på at sætte en annonce i avisen med ordene ’Hjælp søges!’.

Jesper Asholt og Jesper Lohmann passer eminent i disse to særlingeroller. Asholt spiller råt den kiksede bror, der dyrker det perfide – ikke mindst gennem sin forkærlighed for ord og litteratur. Og Lohmann spiller følsomt den sarte bror, der drømmer om at blive forelsket, men egentlig bare vil have, at alting var, som dengang hans mor stadig levede.

Men så er det jo altså, at der pludselig dukker en kæk pige op med en sort kasket. Sådan en slags pigeudgave af ’Emil’, der altid er glad. Den skønne performer Sara Viktoria, der også var med i Skammerens Datter og i Hair, får alle til at smelte med sin ærlige stemme. Hun dirrer af nærvær og af nutidighed. Og hun har en iver i sin krop, som får de to halvgamle brødre til at opføre sig som køer, der kommer på græs.

Beckett eller Bergman

Alligevel kan disse tre skønne performere ikke skjule, at teksten er noget ujævn, selv i Pia Tafdrups friske, danske bearbejdelse. Teksten af Kristina Lugn pendulerer mellem det psykologiske drama med intellektuelt strejf – og så folkekomedien med de platte pointer. Det bliver mærkeligt. Også selv om Johan Bergmans orkester spiller helt vildt lækkert til de spredte sange i Anne Linnets ’sol-og-måne’-oversættelse. Og selv om både violinen og klarinetten synger sig ind i sjælen, så man slet ikke kan modstå det.

For hvad er dette her? Er det Becketts absurde teater udsat for Bergmans psykodrama? Eller er det faktisk bare digte udsat for manege? Eller er det ’feel-good-musik’, der er blevet til ’feel-strange-teater’?

Replikker og patos

Svaret ligger måske mest i Suzanne Berdinos uimodståelige figur. Hun trasker af sted med sine husdyr i en lang, falmetrød nederdel og med sit lyse hår smukt flagrende. Hun siger ingenting. Hun stirrer bare på disse to brødre – og så spreder hun sin cirkusmagi til os alle sammen. Uden tryllestav, men bare med sin manegevante krop og sine støvlers overlevertrasken.

Hendes dyr kan de mest bizarre tricks. To hængebugsvin kan for eksempel samle brugte øldåser op med tænderne! Men Suzanne Berdino får også sine dyr til at rumme al den længselssymbolik, som mændene er lige ved at kløjes i, når de skal sige de handlingslammede replikker – eller synge de patosramte sangtekster.

Björn og Benny

Hendes hest tager prisen. Det er den smukkeste, sorte hingst, som buldrer gennem manegen med runde muskler og livslyst i benene. Når Suzanne Berdino står i manegen, og den løber rundt om hende, er det ikke helt klart, hvem der egentlig har dresseret hvem. For kvinden og hesten hænger sammen. Ligesom melodien og sangteksten – og ligesom Björn og Benny.

Derfor virker ABBA-drengenes cirkusfantasi så opløftende. Selv om den godt nok er en overraskende underlig forestilling.

’Hjælp søges’. Idé og instruktion: Lars Rudolfsson. Tekst: Kristina Lugn. Sangtekster: Björn Ulvaeus. Musik: Benny Andersson. Oversættelse: Pia Tafdrup. Oversættelse af sangtekster: Anne Linnet. Scenografi: John Engberg. Kapelmester: Johan Bergman. Ikke børnevenlig! Østre Gasværk Teater til den 7. juni. www.gasvaerket.com

• Henrik Brøndum
Henrik Brøndum anbefalede denne artikel