Læsetid: 3 min.

De forbandede år

Thomas Harders ordentlige moppedreng af en billedbog er et vægtigt værk om besættelsen, men de stærkt fædrelandsbevidste bør vare sig
En tysk kampvogn foran Det Kongelige Teater.

En tysk kampvogn foran Det Kongelige Teater.

Frihedsmuseet

10. april 2015

Middelbart efter befrielsen i september 1945 udsendte Berlingskejournalisten Ernst Mentze det hastigt sammenredigerede billedværk 5 Aar – besættelsen i billeder. Næsten 500 billeder fra lidt før 9. april, til russerne forlod Bornholm, skildrede en periode, i forhold til hvilken redaktøren lagde mere vægt på dramaet, kampen, ødelæggelserne, harmen og opgøret, end hverdagen. Denne kendte det danske folk dengang jo til hudløshed, mens ingen rigtigt kunne have overblik over de voldsomme ting og sager, der var sket, eftersom pressen var censureret, og de illegale blade ikke som sådan bragte billedstof af betydning. Mentzes imponerende arbejde med at samle og udvælge materialet og få det på gaden så hurtigt opfyldte med andre ord et stærkt behov for indsigt i, hvad man netop havde været igennem.

I senere billedværker besættelsen begyndte så småt en mere kritisk holdning til materialet at dukke op. Ikke mindst interesserede billedkritikere i 70’erne med længst afdøde professor Skyum-Nielsen i spidsen sig for forfalskninger – bl.a. i den del af billedmaterialet, der hidrørte fra tre store besættelsesdokumentarfilm. Tendensiøsitet og fup var der en del af, f.eks. billeder af en våbennedkastning ved højlys dag, der dog siden viste sig at være en demonstration af våbennedkastning i sommeren 1945 på en mark under et dyrskue uden for Odense. Og mere af den slags.

Begrænset udvalg

Tilbage ligger nu i arkiverne en rigelig mængde fotografier, som må siges at dække os godt ind. Af dette materiale har historikeren Thomas Harder øst og redigeret en ordentlig moppedreng af en billedbog: Besættelsen i billeder. Danmark 1940-45. Den fulde titel lover meget. Danmark 1940-45 er vel at forstå som mere omfattende, end hvis det blot havde været besættelsen som sådan. Det er nok også at love for meget. Skønt redaktøren har fundet en del nyt billedstof frem, viser bogen samtidig, at udvalget trods alt er begrænset. Procentdelen af gengangere fra andre fremstillinger og for så vidt også fra 5 Aar er høj.

Det kan næppe være anderledes. Film var film og en mangelvare, man knipsede ikke bare løs som med mobilen. I samme åndedrag må man se i øjnene, at risikoen for, at de afbildede motiver var opstillede, er betragtelig. Den mistænksomme læser af Harders flotte bog kunne godt have ønsket sig flere markeringer af, at der kunne være tale om en forfalskning – eller snarere af, at risikoen for, at man poserede for fotografen, er til stede. Det er trods alt ikke tilstrækkeligt, at dette påpeges vedrørende forsidebilledet.

Våbentekniske detaljer

En anvendt metode til at afsløre billedsnyd er omhyggelig gennemgang med beskrivelse af billedets enkeltelementer, hvorved falske sammenhænge, anakronismer o.l. ofte står frem. Eksempelvis viste en tåget struktur i horisontlinjen på billedet af en våbennedkastning, at strukturen – tilskuere og altså billedet – var falsk og ikke kilde til besættelsestidens historie. En mere omfattende ikonografikritik hos Harder havde været interessant.

Når det er sagt, foreligger der her en vægtig samling, hvor nye læsere kan begynde. Harder ledsager billederne med kommentarer og selvfølgelig billedtekster. De sidste bærer præg af forfatterens imponerende kendskab til krigens våbentekniske detaljer. Dette kan være meget nyttigt, eftersom man ofte ved at studere våben i omløb præcist kan datere et ellers genstridigt billede.

Næppe nattelæsning

Pudsigt nok er billederne i bogen let sepiatintede, hvilket kan undre, eftersom billederne i 5 Aar er ganske almindeligt sort-hvide. Mon forlaget har villet signalere større autenticitet? Enkelte farvebilleder, der synes nyopdagede, pynter svært.

Der burde have været et register bagi. Det kan 5 Aar opvise, ganske vist mangelfuldt, men dog et register.

En tur på køkkenvægten viste 3,7 kilo. Næppe nattelæsning, men præsentabel på et solidt sofabord. Men de stærkt fædrelandsbevidste bør vare sig for at bruge bogen som udgangspunktet for konversation: De statistiske størrelser på sidste sider beretter om periodens virkelighed!

Besættelsen i billeder. Danmark 1940-45
Thomas Harder
Lindhardt og Ringhof
448 sider
499 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu