Læsetid: 5 min.

Revolutionen er en afsked med alt

For at udfordre nutidens kunst – og dens rolle som kapitalismens medløber – har kunsthistoriker Mikkel Bolt og kunstner Jakob Jakobsen samlet tekster fra den Situationistiske Internationale i Skandinavien
For at udfordre nutidens kunst – og dens rolle som kapitalismens medløber – har kunsthistoriker Mikkel Bolt og kunstner Jakob Jakobsen samlet tekster fra den Situationistiske Internationale i Skandinavien
17. april 2015

Situationisterne fejlede massivt. Og netop derfor er bevægelsen så væsentlig, ikke mindst i dag, mere end 40 år efter den selv erklærede sig død. Det mener kunsthistoriker Mikkel Bolt og kunstner Jakob Jakobsen, der har udgivet den første samling af tekster fra den skandinaviske fraktion af Situationistisk Internationale.

»Det her materiale repræsenterer et kunstsyn, der stiller store krav om, at kunsten skal kunne ændre verden i sådan en grad, at kunsten må opløse sig selv som en specialiseret aktivitet. Det er en diskussion, der nærmest er glemt i dag,« siger Jakob Jakobsen.

»Situationisterne praktiserede en radikal spørgen til, hvad kunsten kan. De forsøgte at udvikle en radikal kritik ikke blot af samfundet, men også af kunstneren selv, at opløse kunstneren. Det var et slag for kollektiviteten og for en kunst, som frisætter publikum i kraft af deltagelse,« siger Jakob Jakobsen. Mikkel Bolt supplerer:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Palle Yndal-Olsen
Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu