I tarmene på en martret mand

’Kurt Cobain: Montage of Heck’ er en nådesløst afslørende og kærligt meddigtende dokumentar om Nirvana-forsangerens smertefulde, korte liv
Montage of Heck er den kronologisk fortalte historie om Nirvana-frontfiguren Kurt Cobain, der blev en ufrivillig superstjerne og begik selvmord i 1994

Foto fra filmen

24. april 2015

’At komme ind under huden på,’ er en frase bedst kendt fra ugebladsuniverset. Ord, der signalerer en forløjet idé om, at en kendis videreformidler sit privatliv til de hungrende masser. Men ordene giver mening i næsten helt bogstavelig forstand i den blændende dokumentar Kurt Cobain: Montage of Heck. For vi kommer ind under huden på den martrede mand. Vi hører kraniekassens tordenvejr og tinnitus, tarmsystemets rumlen og rallen. Og på billedsiden vender et gammelt sort-hvidt klip af et pulserende tarmsystem tilbage igen og igen. Han synger fra maven, hvor smerten er, siger han.

Montage of Heck er den kronologisk fortalte historie om Nirvana-frontfiguren, der blev en ufrivillig superstjerne med hittet »Smells Like Teen Spirit« og albummet Nevermind – og som endte med at begå selvmord i den rockmusikalsk legendariske alder af 27. Den er fortalt i et collage-præget billedsprog, og adgangen til noter, tegninger, kassettebånd og hjemmevideooptagelser af den mest intime slags – også af situationer , hvor han heroinhøj fjoller rundt med sin hustru og medjunkie, Courtney Love – gør den til et inderligt voyeurprojekt.

Foto fra filmen

Foto fra filmen

I passager skildres Cobains ungdom i tegnefilm – sublimt i passager, hvor de kombineres med hans kassettebåndsmontager (filmens titel stammer fra en af dem) og med en dyb tristesse i de næsten Edward Hopper-lignende lillebybilleder. Og når Cobains skrift manifesterer sig på det linjerede papir – for eksempel »may women rule the world« og »see you in hell« – eller når tegningerne animeres. Og det kunne have været vildt grænseoverskridende, nærmest følelsesmæssigt voldtagende, men det sker i et så åndsbeslægtet filmsprog, at det snarere føles som en indre dokumentarfilm. Den er klippet råt, musikken får lov at knalde over smertetærskelen, og hans tegninger og noter ætser sig ind i det visuelle univers.

Cobain finder sine åndsfæller og sin forløsning i punken. Og siden i Nirvanas grungerock, der starter som en ekstase, et privat brøl, to, måske tre akkorder slynget i fjæset på middelmådigheden, kernefamilien (der ikke kunne rumme hans utidige væsen) og forbrugerismen. Men forløsningen er kun midlertidig, maven, tarmsystemet er i uorden, han formår ikke at fordøje verden. Moderen græder, da hun hører albummet Nevermind, for hun ved, at det vil katapultere trioen ind i stjernehimmelen – og at Cobain ikke er skabt til den. Det hele var så meget nemmere inde i livmoderen. Det efterfølgende og sidste Nirvana-album, In Utero, er latin for ’i livmoderen’, og i en animeret tegning sparker en baby sig ud gennem moderens maveskind og igennem kraniet på faderen.

Og han er fantastisk. Morsom, begavet, politisk, kønspolitisk i sine handlen og væren. Optræder ofte med læbestift og kjole. Ved, at rocken er en gammel og træt og kommercielt skampulet institution, og lader sig iført pyjamas køre ind på scenen i en rullestol.

Montage of Heck betjener sig også af talking heads, altså nutidige interview, men det er kun de nærmeste familiemedlemmer og de to vigtigste kærligheder i hans liv (herunder hustruen Courtney Love), der kommer til orde. En interessant detalje er, at mørket falder på i flere af interviewene, alt som den 132 minutter lange dokumentar skrider frem. Hans nærmeste synes at følge ham til gravens mørke.

’Kurt Cobain: Montage of Heck’. Instruktion og manuskript: Brett Morgen. Amerikansk. Biografer landet over.