Vellykket Nielsen i Operaen

Karl Nielsens gammeltestamentlige drama ’Saul og David’ fra 1901 er behændigt sat ind i en politisk virkelighed. Det er dog Nielsens ophøjede uvirkelighed, der virkelig fænger
25. april 2015

Tænk, at man kan sidde i Operaen i over to timer og høre udelukkende dansk musik. Det er i sig selv en oplevelse. Saul og David opleves dog ikke som nogen lang opera. Der er nerve i både musik og drama hele vejen. Det er en elegisk fortalt tragedie om kongen, der må se sig selv overgået af en simpel hyrde. Søndag eftermiddag ved anden forestilling, sang sangerne formidabelt på deres modersmål. Kapellet spillede lige så fantastisk på deres modersmål under dirigent Michael Schönwandts store armbevægelser. Man nød det store brus i Nielsens stort tænkte musik, og sangerne var af scenografien godt placerede langt fremme på scenen, så de kun sjældent forsvandt.

Det er lykkedes iscenesætter David Pountney meget behændigt at flytte handlingen til nutiden, så krigen udspiller sig i betonbeboelse med automatvåben. Det ligger måske langt fra en Nielsen at være politisk aktuel, men spørgsmålet er, om det er fint at sætte et stykke op om konflikten i Mellemøsten i dag uden at forholde sig til nutiden? Kan man frit lade israelere løbe rundt og dræbe filistre på den kongelige operascene? Pountney forsøger i sin aktualisering at udviske skellene mellem jøder og ikke-jøder og gøre det utydeligt, hvem der er hvem, og i stedet lade stykket handle om den overordnede tragik i krige og falske profeter.

Sygt god konge

Helt overordnet og som den absolut bærende karakter stod Johan Reuters Kong Saul. Det er selve portrættet af den slagne konge, der gør Nielsens værk til en opera, og Johan Reuters helt ubestridelige evne til at indtage sin karakter med sin fantastiske stemme og sit dramatiske nærvær forløste på alle måder denne kraft. Niels-Jørgen Riis var en tvivlsom David. Partiet kræver mere end en harpe og bevæger sig helt ud i helte- tenorfaget, og stemmemæssigt mestrede Riis det flot. Men noget må være gået galt mellem ham og instruktøren. At se David som skægget gummiskohipster gang på gang slå ud med armene i en glad pizzeriaejers gestik og fjante med kongedatteren Mikal slog flere gange forestillingen ud af kurs. Vel er David en simpel hyrde, men at gøre ham til en Mr. Chance vælter balancen og giver for ofte ikke mening. Man måtte tage hatten af for både Randi Gislason, der med ultrakort varsel og forberedelse sang partiet som kongedatteren Mikal for Ann Petersen, der var blevet indisponeret, og for Ann Petersen, der formåede at holde intensiteten i rollen som mime. Michael Kristensen som kongesønnen Jonathan var nok den, der led mest under den tunge orkestrering og ikke altid nåede ud, men karakteren var en fin blanding af følsom og fattet.

Morten Staugaards orakelbas var med sine sonore danske vokaler god til den karikerede profet og religiøse leder Samuel, og Leif Jone Ølberg sang en smuk Abner, mens Johanne Bock gav den gas som rygende, cyklende spådomssvindlerske. Koret var mindre velinstrueret, hvilket dog på ingen måde havde indflydelse på, hvor flot det klang. Man nød både stemningsfulde kvindekor og store flotte sejrskor. Et hold dansere leverede en ekspressiv koreografi under et FN-topmøde.

Ophøjet

Nielsens opera er en plads på nationalscenen værd, og man kan undre sig over, at man har måtte vente på et 150-års-jubilæum for komponisten, før den kunne komme op igen efter lang tids fravær. Det er vellykket dramatik og dejlig musik, og på trods af en vellykket politisk aktualisering må man sige, at den store fornøjelse netop er at lade sig omslutte af Nielsens drømmeriske og ekspanderende musikalske, altid (u)aktuelle, uvirkelige ophøjethed.

Operaen 19. april – 4. juni. Carl Nielsen: Saul og David. Iscenesættelse: David Poutney. Det Kongelige Operakor. Det Kongelige Kapel. Dirigent: Michael Schönwandt.

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.