Fortællinger fra Flødeskumsfronten

Flere tegnere af den yngre generation humaniserer med distance til besættelsesmagten, værnemagerne og ikke mindst de kvinder, der indledte forhold til tyske soldater
Flere tegnere af den yngre generation humaniserer med distance til besættelsesmagten, værnemagerne og ikke mindst de kvinder, der indledte forhold til tyske soldater
9. maj 2015

Også på tegneseriefronten fejres 70-året for Danmarks befrielse. Det sker med en opportunistisk, men glimtvis spændende, revl-og-krat antologi og et stærkt idiosynkratisk pulp-portræt af den danske modstandsbevægelse.

Temaet i samleudgivelsen Knivsæg er hverdagsfortællinger fra besættelsen i tegneserieform. Hele 48 danske eller til Danmark knyttede tegneseriemagere står bag de 45 bidrag. Resultatet er mildest talt ujævnt, og helheden er tæt på at drukne i mere eller mindre ufordøjede udgaver af ’min morfars historie’, men der er heldigvis lyspunkter.

Blandt de mere veloplagte finder vi Niels Rolands hyldest til krigstidens satiriske bladtegnere, stilrent udført med klar linje og retroånd. Roland antyder en passant den store betydning, Storm P’s Dagbogsblade fra besættelsen havde for folk, og sender således, hvad der forekommer at være en besk lille hilsen til den del af pressen, der for nogle år siden sensationalistisk skrev om tegnerens forbindelse til en nazivenlig forening, uden vurdering af hans arbejde i perioden, endsige forsøg på at gå videre med en sag, der siden har vist sig mere kompliceret end som så.

Rasmus Bregnhøi er en af de få, der går spadestikket dybere. To livlige tegninger af hhv. en bogreol med krigslitteratur og to børn ved et bombekrater antyder den følelse af distant ondskab, krigen har efterladt i os, der ikke oplevede den på første hånd. To yngre talenter, Karoline Stjernfelt og Anna Degnbol, anslår hver især en fin lyrisk tone i deres overleverede, men klart sansede anekdoter.

Ondskabens banalitet

Markant er også Halfdan Piskets dystert iscenesatte skildring af en SS-officers besøg på en dansk gård i besættelsens første dage. Det er et forsøg på at kondensere ondskabens banalitet i en vilkårlig voldshandling, vedhæftet et argument om, hvorledes vi alle er lige ulige under fascismen, men Pisket risikerer med sin lignelse en banalisering af ondskaben.

Det er desværre et af de få bidrag, der går i direkte clinch med netop ondskaben. Nok blev Danmark skånet for de værste traumer, men krigens virkelighed lader sig ikke fornægte, og man kan undre sig over, at så få af deltagerne tager udfordringen op. Mere interessant, og muligvis udtryk for den yngre generations distance til begivenhederne, er det at så mange af indslagene humaniserer besættelsesmagten, værnemagerne, og ikke mindst de kvinder, der indledte forhold til tyske soldater.

Det er sympatisk, men transcenderer sjældent det pladderhumanistiske, og i visse tilfælde er det direkte pinligt: Thomas Schrøder og Lars Jakobsen sætter trumf på deres drivende banale kærlighedshistorie ved at vise hovedpersonen hånet som »feltmadras« med hagekors tegnet over hendes blottede D-skåle.

Dette indslag er symptomatisk for antologiens mangel på redaktionel stringens. Seriøse og ind i mellem genuint bevægende indslag afløses af vulgær exploitation og plat humor. Dette forværres af, at flere af de bidragydere, fra hvem man normalt ville forvente kvalitet, afleverer under niveau. Det overordnede indtryk er en ukritisk sammenklasket produktion lavet med jubilæumsdeadline for øje. Så er der mere smæk for skillingen at finde i viborgenseren Johan Nørgaard Pedersens nye album Sabotage i Viborg (illustration her på siden). Siden sidst i halvfemserne har Pedersen egenhændigt skrevet, tegnet, fotokopieret og distribueret sin halvfjerdseragtige krimi om den hårdtslående strømer Bill Nash. Det er med årene blevet til godt 75 albums i Danmarks mest sejlivede undergrundsserie – flere tusind sider rendyrket, nærmest monoman pulp, fyldt med skydevåben, biljagter og stønnende sex.

Åbenlys særhed

Nash er et af den slags genrearbejder, der qua sin åbenlyse særhed og konsekvens i udtrykket kun kan fortolkes som stærkt personligt. Et kultfænomen, som skyldes andet og mere end nørdet vedholdenhed. Nørgaard Pedersens naivistiske streg og manglen på sammenhæng eller variation i hans fortællinger kan virke afskrækkende, men fortjener et ekstra kig. Han er en original billedfortæller, der kan tegne de mest banale motiver, så de står frem med uudgrundelig ekspressiv kraft. Hans endeløse genbrug af de samme tegninger og kollageagtige op- og nedfotografering af de enkelte billeder (hvilket naturligvis resulterer i tydelig variation af stregtykkelse og detaljering) antyder en gakket mekanik bag kulisserne. Dette accentueres yderligere af, at den ofte besynderlige vægtning af enkelte narrative elementer – scener eller forløb, man ville forvente tildelt plads, kondenseres, mens andre foldes ud, hinsides hvad de kan bære. Det er sært og vitalt, drevet af indre nødvendighed.

Sabotage i Viborg er Nørgaard Pedersens ’første overgrundstegneserie’, som det hedder i det velanskrevne forlags pressemateriale, men den er ikke stort anderledes end Nash. Godt nok er den løst baseret på virkelige hændelser fra besættelsestidens Viborg og dens centrale karakterer afledt af byens autentiske modstandsfolk, men formlen er den samme: kontant drama med masser af skuddueller og ting, der sprænges i luften. Og isenkrammet – sprængstoffer, skydevåben, kampfly – præsenteres med den velkendte fetichisme. Pastor John Andersen er baseret på virkelighedens Tage Severinsen, der var præst i Finderup, opbevarede våben for modstandsbevægelsen og overlevede internering i Neuengamme. Hos Nørgaard Pedersen er han en piberygende handlingsmand i spidsen for en gruppe, der har til opgave at sabotere tyskernes jernbanetransporter af våben ved Hantsholm. Det går ikke stille af sig, og det ender i død.

Nørgaard Pedersens kalder selv sin serie »en hyldest til realismen«. Det er svært umiddelbart at tage for gode varer, men der er nu alligevel et eller andet om det. Krigen bliver momentant nærværende.

Redigeret af Henrik Rehr og Peter Sanderhage: Knivsæg – Genfortællinger om. Fahrenheit. 272 sider. 200 kroner

Johan Nørgaard Pedersen: Sabotage i Viborg. Cobolt. 160 sider. 248,00 kr.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu