Det er hiphoppen, der står for musikalsk omvæltning

Autotuneren regerer suverænt – ikke blot på hitlisterne, men også i undergrunden. Rockefterkommerne First Flush og Synd og Skam transmitterer deres hjertesmerte gennem maskinstemmer. Mens projektet Small White Man går planken ud med konceptuel spidsfindighed
Synd og Skam skiftede sidste år den kaotiske snublerock ud med trommemaskiner og glitrende synths på den autotuner-indsovsede ’Føles ik som at falde’, hvor bandet fra Afmedhovedet-kollektivet pludselig lød som en elskovssyg krydsning mellem Kanye West og Peter Laugesen. Mens iagtagere forgæves forsøgte at afkode, om det var ironisk ment. Foto: ’føles ik som at falde’

22. maj 2015

For nylig fandt en gruppe videnskabsfolk ud af, at hiphop har været den største revolution i moderne rytmisk musik. Resultatet nåede de frem til ved at køre store mængder hitlistedata igennem en computeralgoritme. Og det er overraskende, for normalt er det ellers rocken, der med kropslig udbrydertrang og roterende bækkenpartier går for at være populærmusikkens helt store kulturrevolution.

Men at dømme efter den nye plade fra det danske orkester Synd og Skam, Billeder af Mesa, holder det stik, at man skal kigge i retning af hiphoppen, hvis man vil se musikalsk omvæltning, så det batter. De har nemlig bevæget sig væk fra den vakkelvorne postpunk, de først blev kendt for, og over i en slags udefinerbar urban collagemusik, der indbyder til både håndtegnskastning og melankolianfald.