Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Jakkesæt med teaterudblik

Så blev ILT-festivalen i Aarhus åbnet af teatersæsonens mest charmerende jakkesæt. Takket være Peter Brooks menneskekloge utroskabsforestilling ’The Suit’
Utroskaben afsløres, da manden kommer uanmeldt hjem. Og så starter et uforudsigeligt drama om hævn og tilgivelse i Peter Brooks underfundige musikforestilling ’The Suit’, der åbnede ILT-festivalen i Aarhus med stor charme.

Pascal Gely

Kultur
30. maj 2015

ILT-festivalen i Aarhus bærer et af landets mest oplivende festivalnavne – og vel egentlig kun i seriøs konkurrence med SMUK-festival ... Men ILT-festivalen har også et udblik i programmet, som i sig selv skaber energi.

Det er i år fjerde gang, at ’festivalen for internationalt levende teater’ finder sted i Aarhus.

Åbningsforestillingen torsdag aften var Peter Brooks The Suit med Théâtre des Bouffes du Nord fra Paris. Den nu 90-årige Peter Brook er en af de store teaterhelte. I 1968 skrev han sin bog Det tomme rum, der med sit opgør med det traditionelle vestlige teatersyn blev en øjenåbner for mange skuespillere og instruktører. I 1974 fik han sit eget Théâtre des Bouffes du Nord i Paris, og hans gæstespil med Carmen på Østre Gasværk i 1983 og den ni timer lange Mahabharata i 1988 er stadig noget, der tales om.

Hans sidste gæstespil i Danmark var på Betty Nansen Teatret i 2004 med Ta main dans la mienne om Tjekhov og Olga Knipper.

Slidte træstole

Forestillingen The Suit, der blev spillet på Scala på Aarhus Teater, viste sig at have samme underfundige menneskeklogskab.

Peter Brook baserede forestillingen på en novelle af den sydafrikanske forfatter Can Themba – første gang i 1994 og senest i den nuværende opsætning fra 2012.

Også her piller Peter Brook alt overflødigt udstyr væk fra scenen. Tilbage er der kun nogle slidte træstole i forskellige farver – et par garderobestænger og et tæppe. Det er faktisk nok til at skabe en stemning af et fattigt Johannesburg i apartheidtidens helvede. For historien om ’jakkesættet’ foregår hos et nygift, sort par, der forsøger at skabe sig en fremtid sammen i ghettoen. Men kvinden kan ikke lade være med at længes bort efter noget andet – og en anden …

Elskerens brystkasse

Sådan en utroskabshistorie bliver lynhurtigt banal på teatret. Men Peter Brook skærer erfarent lige ind til benet helt fra begyndelsen. Først ser man kvinden og manden ’ligge’ lykkeligt i ægtesengen under et tæppe – det vil sige: siddende lodret på træstolene med et tæppe omkring sig. Kvinden hviler hovedet ind mod mandens brystkasse og udstråler den mest sanselige lykke.

Men i næste scene sker det så: Manden skiftes ud med elskeren, så kvindens hoved hviler på præcis samme måde ind mod den anden mands brystkasse.

Jakkesæt på bøjle

Kontrasten er slående. Tilskueren mærker hele utroskabens forræderi og kvalmechok. Det er yderst effektivt. Herefter udvikler forestillingen sig både grotesk og muntert – og tragisk.

For elskeren tager benene på nakken, kun iført underbukser. Og ægtemanden tvinger herefter kvinden til at behandle elskerens efterladte jakkesæt som husets hædersgæst, både dag og nat. Med en bøjle, der omhyggeligt drejes, når den helst skal ’kigge væk’ …

Det er så desperat og rørende, at det er lige til at tude over. Peter Brook lader den vildt charmerende Ery Nzaramba spille rollen som fortælleren, der fremsiger beretningen om det ulyksalige par. Og selv fortæller både manden og kvinden – den oprigtige Jared McNeill og den bedårende og inderligt vrede Cherise Adams-Burnett – om alt det, de gør, hvorefter de fysisk gør det.

Samtidig spiller et tremandsorkester på harmonika, keyboard, guitar og trompet – som akkompagnement af personernes sindsstemninger, men også konkret til de sange, som de synger med sydafrikanske ord om indestængte følelser. På samme måde som Odinteatret altid har musikere med som performere i deres forestillinger.

Nærværskunst

The Suit er en påmindelse om, at teater består af mennesker, der forærer andre mennesker historier og følelser med deres egne kroppe. Dermed bliver Peter Brooks teater også en kærkommen påmindelse om, at teater ikke er afhængigt af LED-lysshows og haute couture-kostumer. Den slags effekter kan være fantastiske, men teaterindpakningen er underordnet selve historien. For teater handler om nærværskunst af levende mennesker.

Denne lørdag og søndag afholdes ILT-festivalen hos alle byens otte teaterscener. Her er både kropsligt drengerøvsteater med Kopergietery & Het Kip fra Belgien, teaterkoncert med Jan Plewka & Band fra Tyskland, nycirkus med Compagnie Ea Eo fra Belgien, voksendukketeatret The Old Trout Puppet Workshop fra Canada – og børnedukketeatret El Patio Teatro fra Spanien. Og fra Danmark kommer Luna Park Scenekunst med teaterinstallationen Hukommelsespaladset, der er en fascinerende labyrint af skuffer for pilfingre.

Men de, der har set Peter Brooks forestilling, tænker sig nok om en ekstra gang, inden de begiver sig til ILT-festival iført jakkesæt …

’The Suit’. Instruktion: Peter Brook, Marie-Hélène Estienne og Franck Krawczyk. Théâtre des Bouffes du Nord. Aarhus Teater i torsdags. Festivalkuratering: Gruppe 38, Aarhus Teater og Svalegangen. ILT-festivalen fortsætter til i morgen søndag. www.ilt15.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her