Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Monthy Python på hyggedansk

Monty Pythons mandehørmerhit ’Spamalot’ trives fint på Odense Teater. Også selv om den gakkede britiske humor får et lovlig massivt touch af dansk hygge
Kultur
15. maj 2015

Kan man overhovedet importere Monty Pythons vanvittige verden til Danmark? Det har vel været spørgsmålet, når danske teaterchefer har ladet sig lokke af Spamalot i London. Men Odense Teaters chef Jens August Wille har nu sat denne mandehørmerperle på repertoiret, og det er der kommet mange gode grin ud af.

Anders Gjellerup Koch vandrer i hvert fald komisk rundt på scenen som en skøn og selvfed Kong Arthur ivrig efter at hverve riddere til sin tvivlsomme gralsrejse. Mikkel Bay Mortensen kaster macho-ringbrynjen og afslører sin sande regnbueidentitet under sammenbidt pagehår og velsmurte hofter. Og Jacob Moth-Poulsen overrasker som rundkindet bøssegodte op ad et pink blondegardin, så der ikke er et øje tørt. Mænd er mænd værst, som man siger. Og her er det altså både den engelske korsridder og den danske soldat i Mellemøsten, der får et symbolsk hak i skjoldet.

Hyggespam

I den danske Spamalot er der dømt feel good mellem de syv granvoksne machostræbere på scenen. Men der er også dømt feel hyggeligt. Instruktøren Frede Gulbrandsen afværger nemlig meget af den vildeste galskab i sin iscenesættelse. Nuvel, mændene fjoller og pjatter og tager livet af hinanden på opfindsomme måder, men det bliver aldrig helt så syret som hos Monty Python. Aldrig så langt ude og vanvittigt. Aldrig helt så anarkistisk.

Måske er det tempoet, der er for langsom og timingen, der er for upræcis. Derudover er instruktøren kommet til at danskerdrysse nogle af klassikervirkemidlerne fra Ørkenens Sønner ind i forestillingen. Men ak. Sønner og riddere tilhører vidt forskellige gakkede ordener. Kong Arthur ville formodentlig hugge både arme og ben af en sådan sandstøvet forræder.

Scenografen Camilla Bjørnvad har skabt en meget flot scenografi af borgmure og barrikader, der både kan trille og lyse og ikke mindst nogle skønne kasinokjoler til et par letlevende korpiger på mændenes vej.

Kokosnød til hest

Men på en eller anden måde virker det hele meget glat og teaterkoncertagtigt. Som om musicalens sindssyge humor er blevet for strømlinet i æstetikken. LED-pærer er fine, men man tror nok mere på spruttende fakler i disse korsridderes karavanelogistik. Kokosnøddeskallernes hestehovslyde er i hvert fald ubetinget showets sjoveste rekvisit.

Koreografien af Peter Friis rammer en fin balance mellem standardtrin og måbepositurer, så alle er underholdt. Og Odense Teaters ferme danseensemble går linen ud med store smil, når kapelmester Bent Lundgaard styrer sine musikere med god rabaldereffekt. Men visse af scenerne virker løsrevne, nærmest som om forestillingen var en revy med enkeltstående numre og ikke en musical med handling og flow.

Teksterne flyder heller ikke alle sammen. Henrik Lykkegaard har oversat replikkerne og fundet mange muntre fordanskninger af de utallige platheder. Alligevel er ordene ikke så skarpe som de engelske underdrivelser. Og omkvædet til Always look on the bright side of life er underligt nok ikke oversat.

Diademgåde

Riddernes uimodståelige sangdiva spilles med søgrøn paryk og lokkende havfruesimili af Trine Gadeberg, som klarer den mandlige overmagt med sjov selvironi. Trine Gadeberg forklarer det i en sidebemærkning: »I hver en musical er der en sang som den her!« siger hun. Og så synger hun ellers med al den påklistrede kærlighedsvarme, der overhovedet kan emme rundt om hendes kunstige diadem.

Men hvad en kvinde egentlig skal i dette anglofile broderfællesskab forbliver alligevel en pytongåde. I Spamalot er det mandespam, der er hot.

Spamalot. Monty Python-musical af Eric Idle og John du Prez, baseret på filmen. Oversættelse: Henrik Lykkegaard. Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen. Scenografi: Camilla Bjørnvad. Koreografi: Peter Friis. Kapelmester: Bent Lundgaard. Odense Teater til 18. juni. www.odenseteater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her