Et must-hear for alle nysgerrige på Roskilde

Udvekslingen mellem pop og elektronisk musik har aldrig været større. På den Roskilde-aktuelle producer Jamie xx’ solodebut spiller popmusikken rollen som en nostalgisk sjæl, mens beatet er den rastløse krop. Tilsammen giver de en karakteristisk melankoli
Jamie XX er en tredjedel af det hypede indiepopband The xx.

Tom Beard

29. maj 2015

Mange kender måske Jamie xx som en tredjedel af det hypede indiepop-band The xx. Jamie er produceren og sangskriveren bag bandet og har længe haft for vane at udgive små guldkorn på egen hånd. Hvis du ikke har hørt om ham før, så smut ind på YouTube og søg efter hans remix af Adeles superhit »Rolling in the deep« (du må gerne lytte, mens du læser). Ellers har du med garanti hørt The xx-tracket »Intro«, det blev brugt til Danske Banks kontroversielle New Normal-kampagne.

Adele-remixet og Danske Bank-musikken siger faktisk en del om Jamie xx’ talent og lyd, også på hans nye soloplade. Han har et klart øre for poppens følelsessprog, og så er han fantastisk god til at ramme en lyd, der emmer af samtid; guf, med andre ord, for PR-folk, der skal præsentere et afdanket brand som moderne og samtidsbevidst. ’Intro’ blev heller ikke kun brugt af Danske Bank, men også af en lang række andre tv-shows, reklamer og events, herunder som BBC’s temamusik til valget i Storbritannien i 2010.

Over undergrunden

På Jamie xx’ nye album, der lidt hovmodigt har navnet In Colour, begynder det hele faktisk hos BBC, men længere væk fra magten og samtiden end valget i 2010. Det festlige udbrud af britisk begejstring »Oh My Gosh!« er det primære sample på åbningsnummeret »Gosh« (som du også kan finde på YouTube). Udbruddet har en intens lidenskabelig glød, som kun et magisk beat kan frembringe – den slags udbrud du siger til din kammerat, når I står på en klub, og det hverken er festen, damerne, mændene eller alkoholen, der vækker jeres begejstring, men musikken. Udbruddet stammer fra MC Strings, der var vært på pilotudgaven af en sidenhen legendarisk radioudsendelse på BBC 1. Programmet der hed One in the Jungle var den første bredt tilgængelige platform for den elektroniske musikgenre jungle. Pilotudsendelsen, som er fra 1995, blev aldrig sendt, men både den og de fleste andre udsendelser kan nu høres på YouTube. De fortæller historien om den elektroniske musiks vej til et bredere publikum og vidner i det hele taget om de første spadestik i undergravningen af skellet mellem undergrund og mainstream.

Blød i kanterne

Som begyndelsen på Jamie xx’ nye album refererer ordene således til en historisk fortid, men også til et nutidigt fællesskab, en musikalsk kultur, som er vokset enormt på de 20 år, siden One in the Jungle blev sendt første gang. Med en vis ret ser Jamie xx sig selv som central markør af, hvor den kultur står i dag. In Colour er i hvert fald et fremragende eksempel på, hvordan elektronisk musik kan være populærmusik og samtidig besidde en klar bevidsthed om sin subkulturelle fortid.

Fire af pladens 11 tracks er deciderede popsange, hvor blandt andet The xx-medlemmerne Romy Croft og Oliver Sim synger med. Især »Loud Places« står frem som en flot elektronisk indiepopballade, hvor vokalen fortæller nostalgisk om tabt kærlighed, mens beatet rastløst varsler om nye tider, ny kærlighed og ny sorg. »Loud Places« følges op af det geniale dancehall-track »I Know There’s Gonna Be (Good Times)«, som igen beviser Jamies samtidsbevidsthed. Nummeret, der sampler en sang fra 1972 af a capella-gruppen The Persuasions, gæstes af dansehall-sangere Popcaan, det har toppet Jamaicas hitlister det seneste halvandet år, samt Young Thug, en hypet ung amerikansk rapper. Jamie xx har kort sagt fingeren på pulsen og er god til at integrere det i sit eget univers.

Når numrene på In Colour ikke er popsange, bevæger de sig inden for en populær bølge af housemusik, som jeg selv plejer af kalde ’varm house’. Den begyndte for en fem-otte år tilbage og blev udviklet af producere som Gold Panda, Pantha du Prince, Caribou, som Jamie xx ofte DJ’er med i London, og Four Tet, der har været medproducer på In Colour. Musikken er karakteriseret af en varm, melodisk houselyd krydret med masser af akustiske elementer og en melankolsk harmonik. Den er blød i kanterne som 90’ernes lounge, men kompositorisk sofistikeret og dansabel som ind i helvede. Den er let tilgængelig for lyttere, der ikke er bekendt med klubmusik. Derfor passer den også perfekt i Jamie xx’ univers, hvor det bredt appellerende følelsessprog møder den historisk bevidste produktion. Jamie xx er et must-hear-navn for alle nysgerrige ører på årets Roskilde Festival.

Jamie xx: In Colour (Young Turks)