Stå distancen med distance

Nærvær er et plusord i vores samtid, men nogle musikere foretrækker distancen i dens forskellige former: Ironisk, kynisk, observerende. Den giver luft fra nærværets til tider fastlåste formsprog, samtidig med at den sætter spørgsmålstegn ved forholdet mellem afsender og modtager
15. maj 2015
Det britiske elektroniske band Hot Chip og den amerikanske laptop-komponist Holly Herndon (billedet) bruger begge distance for at pointere samtidens ikke-nærvær. Det fungerer, men sine steder næsten for godt: Hot Chip får problemer med indlevelsen og bliver derfor lidt kedelige, og Herndons  distance fylder så meget, at man kan trættes og længes efter en genkendelig følelse.

Stan Musilek

Det britiske, elektroniske band Hot Chip har 15 års jubilæum i år. Det fejrer de med udgivelsen af en plade med den frejdigt filosofiske titel Why Make Sense? Spørgsmålet efterfølges på titelnummeret af konstateringen: »…when the world around refuses«.

Det er denne sætning, der giver det egentlige hint om pladens tema: Er det godt eller dårligt, en befrielse eller forbandelse, at verden nægter at give mening? Og hvor placerer det vores hverdag, relationer og den musik, som ofte fylder begge dele?

Hot Chip går til disse spørgsmål med en humoristisk distance, et skuldertræk der jævner forskelle med jorden og gør dem til en del af samme pumpende beat.

I deres elektroniske popmusik stilles hverdag og fest, kærlighed og sorger på samme fremaddrivende kontinuum.

Vokalerne leverer triste og glade sætninger i samme ligefremme modus, hvor verden præsenteres fortællende mere end indfølende og tilbageskuende snarere end bekymret planlæggende. I åbningsnummeret sættes der ord på det distancerende perspektiv: »Am I so truthful/ Or in truth / Is the youth just getting old?«

Sandheden og ungdommen kommer på afstand til fordel for en afklaret betragterposition, lidt som i Søren Ulrik Thomsens ironiske linjer: »Sandheden har jeg i øvrigt overladt de unge: / for mig er det tilstrækkeligt, / at sige tingene som de er.«

Underligt fjern vokal

Distancen er også til stede i selve produktionen, der på den ene side opildner til dans og fest, men forbliver afmålt og forudsigelig. Tempoet er højt men aldrig nervøst eller aggressivt, rytmen er spændstig men sikker, akkorderne festlige men uhøjtideligt kontante. Kort sagt er Hot Chip konstant på vagt over for hengivelsen til alt, hvad der kunne være ægte sentimentalt, vulgært eller kitsch. Den slags skal ses på afstand.

Et pænt udvalg af violiner, funky bas, guitar, synth og energiske trommer sørger for et lydbillede, der favner bredt og er rig på variation. Men afvekslingen i arrangementerne afspejler sig ikke i stemningen. Ligesom produktionerne bliver sangene i deres helhed heller aldrig rigtig ekstatiske, aldrig for alvor sørgelige, opgivende eller egentlig håbefulde. Derfor forbliver vokalen også underligt fjern trods dens umiddelbart skrøbelige klang.

Da pladen endelig bliver mere nedtonet og inderlig på albummets ballade White Wine and Fried Chicken, sørger teksten til gengæld for den ironiske distance:

»you gave me white wine and fried chicken / a new place to stay / where my heart has permission / to sing through the day«. Billedet af stegt kylling og en lalleglad lykke ved at synge sig gennem livet er lige dele smukt og sarkastisk.

Hvor stor Hot Chips distance virker på lytteren vil være forskellig. I denne anmelders øre er den temmelig stor, og dens forsøg på at gå fri af sentimentaliteten giver den stedvist problemer med indlevelsen, hvilket kan skabe kedsomhed.

Samtidig er det spændende, når man føler tvivl omkring, hvor bandet taler fra og til hvem.

Velkendte lyde tvistes

Hos den amerikanske laptop-komponist og sangerinde Holly Herndon er distance også et nøglegreb. På sin anden plade Platform præsenterer hun en blanding af lydlig collage, elektroniske beats og sang. Kombinationen af collage og musik bruger hun til at tviste diverse symboler på intimitet og langsomt afmontere dem og det private rum, de kommer fra. På An Exit kan man høre, hvordan den saglige lyd af rislende vand, den lokale bæk, vandhanen i køkkenet, langsomt splittes op i fragmenterede beats. På Lonely at the top er det en intim, fortrolig hvisken, der opløser sig i en slags kommerciel selvtillids-service, som stadig mere kunstigt fortæller dig, hvor god du er. Andre steder er det lyden af nære fodtrin, der bliver til febrilsk løb. Kort sagt: lyde vi kender fra hverdagens nærvær distancerer Herndon i sine collager, der giver dem fremmedartede roller i sære kompositioner. Formålet er blandt andet at vise, hvordan det private rum efter den digitale teknologis indtog har mistet noget af sin intimitet. I videoen til sangen Home optræder hun for eksempel bag et mønster af NSA-symboler, der glider hen over skærmen.

Stemmen er nøgen

Herndon benytter også en særlig sangteknik til at fremmedgøre verdens mest familiære lyd: stemmen. Teknikken, der også kan høres hos andre eksperimenterende sangerinder som Laurel Halo og GABI, går groft sagt ud på at stilisere stemmen og monotonisere de enkelte ord, så udtalen får et stift og let maskinelt tonalt udtryk. Teknikken er god til at bringe sangen væk fra traditionel eller popmusikalsk formsprog, hvor stemmen skal fremhæve og understrege ordenes betydning. I stedet bliver stemmen rå og nøgen eller hiver den ud af velkendt intonation. Dette benytter Herndon ikke overraskende som en del af sin distanceringsstrategi. Det virker næsten for godt. Over tid føles hendes stemme stadig mere sær og fremmed, ganske modsat når man normalt lærer en sanger at kende og stemmen bliver mere fortrolig. Distancen fylder så meget, at man også trættes og længes efter en genkendelig følelse, hvor man ikke skal snydes. Når det sker, som på pladens højdepunkt An Exit, er det helt fortryllende. Men andre steder bliver fremmedgørelsen for kunstlet og insisterende, i værste tilfælde ligegyldig, som på DAO, hvor det kedelige beat ikke kan gøre det op for den komplette mangel på melodi og narrativ i collagen.

Hot Chip: Why Make Sense (Domino)
Holly Herndon: Platform (RVNG Intl. / 4AD)