Ypperligt billedbogsvolapyk

Den ser ikke specielt lækker ud udenpå, men når først man kommer indenfor i Mårdøn Smet og Kim Langers morsomme og meningsforstyrrende version af det klassiske værk fra 1871 ’Fortællingen om de syv familier ved Pibleboblesøens bred’, folder billedbogens mange muligheder sig ud
16. maj 2015

Når man både er børnebogsillustrator og tegneserietegner, sker det, at tingene glider lidt sammen. Og man må sige, at det er gået grueligt galt for Mårdøn Smet i hans illustrering af Edward Lears Fortællingen om de syv familier ved Pibleboblesøens bred fra 1871. Stregen hvisler af sted i høj fart med x-large, langbenede storke, ængstelige ugler, papegøjer i plyskipufskitræer, gæs, katte, fisk og marsvin for at stoppe ciselerende-victoriansk brat op i kapitelindledende tableauer. Der veksles mellem sort-hvide og farvestrålende fabulerende opslag. Der rables i såvel streg som tekst og billedbogsformatets mange muligheder afprøves på spændstigste vis.

Historien handler om syv dyrefamiliers sørgelige endeligt i landet Rablebavle. Syv gange syv dyrebørn drager ud i verden og omkommer alle som en, en struktur, læseren kender fra sangen om de ti små cyklister.

Gakkede optrin

Da forældrene til de niogfyrre børn bliver vidende herom, beslutter de at sylte sig selv på flaske og herefter være til evig beskuelse på byens fineste museum. Det er en eventyrlig lyrisk historie i bedste nonsensstil med skøre ord og gakkede optrin, som når de syv små marsvin med ustyrlig kraft slår hovederne imod spidskålens stok, så de pådrager sig en hjernerystelse, der medfører en betændelse, der bliver værre og værre »indtil den i parentes bemærket slog dem ihjel«. De barske dødsfald – fiskene kvæles i mudder, uglerne drukner i brønden osv. – er iscenesat med en udtalt fornemmelse for billedbogens kendetegn. Selve bladringen indgår som et medfortællende element, som da ordet ’men’ i gigantisk størrelse på en højreside øger nysgerrigheden efter, hvad befinder der sig bag ordet. Et opslag med sorte sider og hvide bogstaver understreger, at det er nat, og selv ordenes placering er betydningsfuld: Uglerne kan ikke se noget i mørket, men mener, de hører en mus, og de spørger derfor, »Er det en mus?«, hvilket læserens blik skal helt hen til nederste højre hjørne for at finde svaret på fra en forståeligt nok frygtsom mus: »Piv-miv-liv, ja, det er.« Skriftens størrelse, udseende og placering bliver en del af bogens visuelle udtryk. Da papegøjerne river hinanden i stykker, skrår en lang ordstrøm af »puffede, møffede, møvede, muflede« etc. sig ned ad siderne i skriftformatet fed.

Forrygende nonsens

Billedbøger og højtlæsning hører sammen, og det kan derfor ikke undre, at historien om de syv familier først rigtigt folder sig ud, når den bliver læst højt. Oplæseren kan efter temperament gå all-in under udtalen af de mange mærkelige neologismer som ’dingelvingel’, ’rosinkageloppe’ og ’knapflappen’ og sætte tempoet op når der remses. Edward Lear er en forrygende nonsensforfatter, som ikke står tilbage for den i Danmark mere kendte Lewis Caroll, der med digtet »Jabberwocky« fra bøgerne om Alice præsterer det ypperste volapyk. Nonsens er dog ikke det rene vrøvl. Genrens raison d’être er morskab gennem meningsforstyrrelse, og derfor balancerer teksten hele tiden på kanten af meningsløshed. I dette tilfælde veloplagt oversat af Kim Langer.

Hvorfor er bogen så sparsomt anmeldt og prisindstillet? Måske fordi forsidens farver er lidt for ramasjang til den gode smag, og fordi bogen ikke for alvor er lækkert lavet som new nordic-billedbogstraditionen med bøger af bl.a. Øyvind Torseter, Stian Hole, Fam Ekman, Dorte Karrebæk/Oscar K. etc. og pragtudgivelserne fra Forlaget Vandkunsten foreskriver. Måske fordi rester af tegneseriens tidligere dårlige omdømme har klæbet sig fast. Det er under alle omstændigheder ærgerligt, hvis man af de grunde går glip af denne perpendikulære, spikulære, orbikulære, kvadrangulære og fabulære bog.

Fortællingen om de syv familier ved Pibleboblesøens bred
Edward Lear
Illustreret af Mårdøn Smet