Læsetid: 5 min.

Kan den europæiske klovn overhovedet provokere nogen mere?

Christian Lollike fik ordet på gaden i Bergen, mens Festspillene arrangerede en topbevogtet debat om ytringsfrihed med Flemming Rose. Men teatret havde svært ved at provokere med ord. Til gengæld provokerede tonerne i Per Nørgårds nye værk
Christian Lollike forsøgte at provokere borgerne i Bergen med sin installation ’The Provocateur’, hvor man kunne kaste bolde op mod den råbende mand i buret. Men det kneb med reaktioner. Kun da skuespilleren klædte sig nøgen, blev folk forargede.

Thor Brødreskift

12. juni 2015

På sin egen finurlige facon blev Christian Lollike også i år hovedperson under Festspillene i Bergen. Ikke med et forkromet værk sådan som sidste år, hvor hans Breivik-forestilling Manifest gjorde folk både rasende og taknemmelige. Men med et gadeangreb på nordmændene. For Lollike har nu påtaget sig rollen som den europæiske klovn. Altså som den, der må sige alt, når han bare maler sig hvid i ansigtet. Hans gadeteater The Provocateur fungerer ligesom manden i buret på Bakken: Du betaler og får tre bolde – og retten til at råbe hvad som helst. Og så må du ellers bare skyde løs. Hvis du rammer plet, falder manden ned.

Lollike har anbragt to mænd oppe i et stålbur, som scenografen Palle Steen Christensen har designet uden dikkedarer. Der sidder mændene så og råber grimme ting. Men det er tydeligvis svært at provokere nogen. I lørdags reagerede de fleste i hvert fald, som om de fik øje på en tigger: Smilede høfligt og skyndte sig videre. Mændene i buret prøvede at gøre nar ad folk, der nærmede sig. De råbte også slemme ting om festspillenes direktør Anders Beyer. »Racist!« skreg de sågar. Men lige lidt hjalp det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu