Læsetid: 4 min.

Mahlers evige marker

DR Koncerthusets svævende meteor var rammen om en sjælden lejlighed til at nedsænke sig i væren ved en smuk opførelse af Mahlers tredje symfoni
DR Koncerthusets svævende meteor var rammen om en sjælden lejlighed til at nedsænke sig i væren ved en smuk opførelse af Mahlers tredje symfoni

Ib Kjeldsmark

5. juni 2015

Koncerten i DR Koncerthuset fredag var på ingen måde hverdagskost. Selveste Vladimir Ashkenazy var hidkaldt for at erstatte nu afdøde chefdirigent Rafael Frühbeck de Burgos i opførelsen af Mahlers 3. symfoni. Der kan gå år mellem, man har chancen for at høre dette mastodontværk, da den kræver et ressourcestærkt koncerthus, et enormt orkester og en stærk mand til at lede det, for ikke at sige et interesseret publikum, der kan sidde stille i syv kvarter. At lille København kunne stille med alt dette er flot.

Væren i musik

Mahler drev symfoniens form til det yderste. Hvad der engang kunne klares på tre satser og under tyve minutter, vokser i Mahlers tredje symfoni til seks satser, hvoraf den første alene tager en halv time. For Mahler selv var den tredje symfoni en skræmmende, voksende organisme, der ekspanderede i hænderne på ham og bød ham at inddrage musik fra alle lag og indflette både soli og kor. Efter Brahms og Bruckner var der kun stort med stort tilbage, så Mahler ville komponere en symfoni om væren.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu