Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Matte spindoktorfantasier

Trine Pallesen og Hans Holtegaard stråler i Hjørring Revyen. Men politikersatiren og timingen er ikke skarp nok i Donald Andersens iscenesættelse
Kultur
19. juni 2015

Hans Holtegaard er et revyhit. Når han træder ind på Vendelbohus, så begynder folk bare at grine. Og når så Trine Pallesen også dukker op med sine smutøjne og sødmekinder, så er det svært ikke at holde af Hjørring Revyen.

Desværre er årets revy ikke en af de uforglemmelige. Teksterne er ikke helt skarpe nok. Og gentagelserne er for mange.

Det er ellers Danmarks satirekonge, Jacob Morild, der har skrevet størstedelen af teksterne. Han kan om nogen levere politiske portrætter, der skaber pinefuld latter. Og sætningerne er da også finurlige og ordene underholdende.

Alligevel har disse numre en ærgerlig forudsigelighed. Selv Jacob Morilds spindoktornummer »Kandidatfest« virker som en mat version af andre spindoktorfantasier. Med undtagelse af guldpointen om, at Venstres folketingskandidat Karsten Lauritzen (manden med forkærlighed for at fængsle 12-årige børn) ikke kunne komme til søndagsfest, fordi han skulle til konfirmation. Sin egen, altså.

Sjov operaskilsmisse

Egentlig var det revyens fuldstændig besynderlige og uaktuelle numre, der klarede sig bedst. Da Trine Pallesen og Tom Jensen iklædt 1700-talskostumer begav sig ud i en verbal skilsmisse ved at synge operahadesætninger til hinanden med de klareste sangstemmer og den mest elegante nedrighed i Niels Hausgaards nummer »Det man siger, er man selv«, så var der saft og kraft i galskaben.

Og når Hans Holtegaard stod høfligt i Flemming Jensens »Filmland« og forsøgte at stave sig igennem navnene på japanske filminstruktører til en opdigtet »Uld- & Filmfestival i Bindslev«, så hulkede folk af grin. Nummeret bestod af de mest intetsigende replikker. Men eftersom Hans Holtegaard kunne gøre navnebesværet til en alment genkendelig pinlighedsøvelse, så elskede folk ham for det. For vi har jo alle sammen skullet læse et navn op, som pludselig lå uoverstigeligt langt fra ’Hansen’.

Blåt er godt

Scenografen Kirsten Brink har sørget for skønne blåt-er-godt-kostumer med skægge detaljer, og Henrik ’Baloo’ Andersen er som altid en dynamisk kapelmester bagerst på scenen.

Men Donald Andersens instruktion har ikke haft den nødvendige præcision denne gang. For meget er for langt. Selv når den energiske Kirstine Hedrup spiller tavs flygtning med sine desperate armbevægelser og sine utrættelighedsben, så sidder pointen ikke, præcis hvor den skal.

Hvilket nummer der er mest ondskabsfuldt? Det er nok Jacob Morilds »Matchrace«, som er en sublim skildring af to mænd, der kører om kap med hinanden med samme galskab, som om det var et computerspil. Når Jacob Morild og Tom Jensen konkurrerer mod hinanden med politikerpåståelig stædighed, så overrumpler den morbide tekst eminent.

Revy må gerne virke som en kur mod politikerallergi og samfundslede. Men i år holder Hjørring Revyens dulmeeffekt ikke længe.

’Hjørring Revyen’. Instruktion: Donald Andersen. Tekster: Jacob Morild, Jan Svarrer, Hans Holtegaard, Donald Andersen, Tom Jensen, Anna Panduro, Kirstine Hedrup og Niels Hausgaard. Scenografi: Kirsten Brink. Koreografi: Peter Friis. Kapelmester: Henrik ’Baloo’ Andersen. Vendelbohus i Hjørring til 25. juli

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her