Ud af reservatet

Samtidsmagasinet Atlas barsler med et ambitiøst bogtillæg på tryk, der næsten rækker ud over det reservat, som udgør den danske litterære offentlighed
13. juni 2015

Måske er det meget godt, at det meste af samtidsmagasinet Atlas’ nye bogtillæg var skrevet, før den hårde kerne i det danske litterære miljø for nylig nærmest gik i krampe over Mette Høegs spidse og stærkt generaliserende karakteristik af dele af den danske samtidslitteratur i Weekendavisen. Ellers var folkene bag måske faldet for fristelsen til at lade sig indrullere i diverse indspistheder og mere eller mindre subtile stridigheder. Men heldigvis, som redaktøren Kristoffer Granov skriver, vil de hellere en »lang uenig samtale, snarere end den lidt barnlige sekteriske buhen, man for ofte er vidne til«.

Atlas, der ellers primært gør sig som alternativt netmedie med en form for kulturjournalistik med et stærkt personligt touch, har taget stilen med sig over i den trykte publikation, der ifølge Granov vil give plads til »lange formater, uaktuelle essays, ikke knivskarpt vinklede interviews og meget andet«. Atlas er – sammen med bl.a. Zetland og Third Ear – en del af en mindre bølge af relativt unge medieiværksættere, der med stor dygtighed og kvalitetsbevidsthed går imod de etablerede mediers tendens til blot at producere så mange nyheder som muligt så hurtigt som muligt. Og der er tilsyneladende et marked for de længere formater. Både på nettet og på tryk.

Man kan da også konstatere, at Atlas’ bogtillæg på sine solide 64 sider i tabloidformat ikke lefler for nogen, og (næsten) er befriet for meget af det fnidder, som karakteriserer den litterære offentlighed herhjemme. I stedet har man vendt blikket ud mod verden. Tillægget lader til at være konciperet under stærk inspiration fra engelsksprogede flagskibe inden for genren såsom New York Review of Books eller London Review of Books. Her forstås og italesættes litteraturen i en bred ramme af kultur, samfund og politik. Stilen er minimalistisk cool og lidt old-school intellektuel. Det er vitterligt ikke stramt redigeret, og de enkelte artikler er hverken skarpvinklede eller overformidlede, men det skal de heller ikke være. Der er ikke umiddelbart sammenhæng mellem de enkelte artikler. De skal leve i deres egen ret. Og det gør de.

Broget er godt

Det overordnede billede er temmelig broget – og det er positiv ment. I Atlas skriver skribenter ganske enkelt om det, de synes er interessant. Uagtet om det nu lige har den store aktualitet.

Det gør Atlas blandt andet med et fint, langt interview med den norske sociolog Geir Angell Øygarden, der ud over at være bedste ven med Knausgaard, både i den virkelige verden og i Knausgaards autofiktive univers, selv er leveringsdygtig i quasi-litterære udgydelser.

Og man finder en overraskende reportage fra SF’s landsmøde, et interview med Jacob Skyggebjerg, samt en lidt lang, men velskrevet vandrehistorie fra København til et sted ved Grærup Strand ved Vesterhavet. Ikke en nem genre at få til at fungere, men det kan lade sig gøre. En fin lille ting om I, Libertine, en fiktiv bog, der i 50’erne udstillede det litterære etablissement. Et interview med det pudsige litterære fænomen Tao Lin, amerikansk Twitter-forfatter. Og så en sober anmeldersektion til sidst.

Lidt fnidder

Tillægget har også et mindre tema, som er det, der fungerer dårligst, fordi man her alligevel ikke kan lade være med at dyppe tæerne i sumpen af nationalt litteraturfnidder. Redaktionen indvarsler en form for regeringsskifte i dansk litteratur. Tesen er, at vi befinder os midt i en magtkamp om, hvem der skal definere den gode smag, og hvem der er indenfor og hvem der er ude. Der bliver ikke rigtig givet noget svar på, hvem der så står til at vinde magten, eller hvem der havde den før for den sags skyld.

Grebet er ellers meget godt. Man har valgt at tage udgangspunkt i Tage Skou-Hansens berømte Heretica-tekst »Forsvar for prosaen« fra 1950. God idé. Men hvorfor så ikke rent faktisk trykke teksten, så de af os, der ikke lige har den helt præsent, kan læse med? Og så har redaktionen af en eller anden grund valgt at kalde temaet »Den store Tagedyst« med henvisning til Skou-Hansen. Men det er jo hverken rigtig morsomt eller præcist.

Skribenten Simone Sefland skal i jagten på, hvem der har magten i dansk litteratur, helt ned i Facebook-kommentarernes lukkede verden for at finde en debat om en SMS sendt fra en forlagsperson til en forfatter. Og helt ærligt: Er det virkelig vigtigt nok til at blive omtalt i et bogtillæg? Lars Bukdahl mener så ganske vist, at det er et problem, at den litterære debat foregår blandt venner på Facebook-vægge frem for i avisernes spalter. Debatten bliver ’liket’ væk, siger han. Og det kan der være noget om.

Der er dog også noget godt at komme efter i temaet. Phillip Martinussen opfordrer til en Henrik Stangerup-renæssance. Hans romaner, lyder det, minder os om, at man godt kan skrive god prosa, samtidig med, at man er kritisk. Martinussen efterspørger romaner i samtiden, der går kritisk efter hele det fundament, samfundet hviler på. Ja, det ville jeg også gerne se.

Ud af reservatet

I en tid, hvor avisernes bogtillæg herhjemme tilsyneladende udgives ud fra forestillingen om, at der er annoncekroner at hente, snarere end ud fra stoffets nødvendighed, er det dejligt befriende med Atlas ambitiøse tiltag.

Det lykkedes næsten for Atlas-folkene at løfte litteraturdebatten helt ud af reservatet, hvor den ellers lever en noget hengemt tilværelse på blogs og sociale medier blandt venner og bekendte af kritikere, forfattere og forlagsfolk. Og det har den rigtig godt af.

Det er ambitionen, at tillægget skal udkomme to gange årligt. Om det kan lade sig gøre at sælge hele oplaget på 3.000 eksemplarer er svært at sige, men det kan man kun håbe på.

Atlas Bogtillæg, Udgivet af Atlas/Ord & Steder, 59 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner