Sex, sne og druknedød på CPH Stage

Teaterfestivalen i København er åbnet med rå oplevelser og festivalwellness. ’Frøken Smillas fornemmelse for sne’ er stærk, men højtråbende. Teater Boudoir kaster sig ud i ungdomsdesperationen, og der er underskønne druknebilleder i Dansehallerne. Men det er ’The Einstein of Sex’, der scorer vildest med sin originale kabaretforestilling om seksuel frihed
Enten tier Smilla helt stille. Eller også råberhun, så tilskuerne får ond i halsen – i Det Dramatiske Udgangspunkts intense sansefortolkningaf Peter Høegs ’Frøkens Smillas fornemmelse for sne’.

Sara Galbiati

13. juni 2015

Det er sjældent, at man får ondt i halsen af at gå i teatret. Men det var vi altså flere, der fik, da festivalen CPH Stage på åbningsdagen i onsdags bød på Frøken Smillas fornemmelse for sne på Teatret ved Sorte Hest. For den polske instruktør Krzysztof Minkowski havde sat de to skuespillere til at råbe så vildt og så hurtigt, at anstrengelserne satte sig i tilskuernes halse.

Det er ellers interessant, at teatret Det Dramatiske Udgangspunkt netop nu har kastet sig over Peter Høegs roman fra 1992. Bogens vrede over danskernes behandling af Grønland og grønlændere falder helt i tråd med en teaterforestilling som f.eks. Ni hao Nuuk af Global Stories for et par måneder siden. Men i teatertolkningen af Frøken Smillas fornemmelse for sne er det ikke de vilde ophobninger af iskernefakta og ekspeditionsudnyttelser, der gør indtryk. Nej, det er skuespillernes følelsesudbrud, der er hæsblæsende desperate. Teatermæssigt er de så langt fra dagligstuerealismen, som man kan komme det. Og de rykker tilskueren ind i romanens sanseeksplosion.

Se om du er enig…