Pædagogisk med sjov på

Den belgiske tegneserieserie om Lille Kvast er fortalt fra hjertet. Den emmer af varme og visuelt vid
13. juli 2015

Der udkommer efterhånden kun få tegneserier for børn. Det kan lyde mærkeligt, men er ikke desto mindre sandt. Tegneseriens tid som massemedie har længe været på retur – og dermed også dens tag i det unge publikum, som den i store dele af tegneseriens historie primært har henvendt sig til.

Ikke desto mindre er der stadig folk, der gør forsøget, og selv om det er op ad bakke at konkurrere om sit publikum med tablets og videospil, kan tegneserien noget helt specielt og meget direkte low-tech med sin kombination af ord og billeder. Fremtiden findes nok primært på internettet, men skal man have fat i de helt små, er stift bind og papir stadig aldeles gangbart.

Opbygget som videospil

Det viser det belgiske par Pierre Bailly og Céline Fraipont, hvis arbejde befinder sig et sted mellem tradition og fremtid. Deres Lille kvast, af hvilken vi herhjemme allerede har fået fire bind (med håb om flere), er tegnet ind i den store tradition for børneserier hos det konservative, men kvalitetsbevidste Marcinelle-forlag Dupuis – tænk Smølferne eller Sibyline. Stilistisk bringer den også mindelser om klassiske japanske børneserier, af den slags stormesteren Osamu Tezuka producerede i halvtredserne og tresserne.

Men samtidig er fortællingen bygget op som et videospil. Vi følger titlens lille, lodne, charmerende og (kløgtigt) ukønnede hovedfigur rundt på meget lineært orienterede eventyr, der ofte har opdagelsens karakter, med genstande og personer der skal lokaliseres for at løse de problemer, der dukker op undervejs. Den faste sideopbygning på tre gange to billedrammer, altid med totalbilleder af figurerne, sikrer klarheden og fremdriften yderligere.

’Ud og hjem’-fortællinger

Serierne er uden tekst og derfor lidt udfordrende at læse op, men emmer af varme og visuelt vid. Et godt bud på første selvstændige læsning for børn i tre-fire-årsalderen (eller senere!). Der er tale om velturnerede, men også en anelse skabelonagtige, ’ud og hjem’-fortællinger: Fra morgenbordet hos mor bliver skolegangen afbrudt, og en skattejagt eller udforskning af en gigantisk køkkenhave – i selskab med dennes insekter – venter, før vor hovedperson igen kan vende hjem og blive puttet med et lille memento fra dagens eventyr.

Nogle gange bliver det endda pædagogisk, men med sjov på: Kvast ender på en ridderborg formet som et toilet og kastes ud i en katapultkamp med den hofnar, han i kongens øjne har detroniseret. De skyder lorte i hovedet på hinanden, og det ender med, at kongen og hele hoffet deltager – pottetræning fås ikke mere charmerende!

Disse serier er fortalt fra hjertet og kan efter denne (højt)læsers vurdering ikke andet end besnære store som små.

Pierre Bailly og Céline Fraipont: ’Lille Kvast – Ballade i blomsterhaven’, ’Lille Kvast på skattejagt’, ’Lille Kvast som cirkusartist’, ’Lille kvast på Pottekongens slot’, Forlæns. 32 sider i farver, vejl. pris. 99.95 pr. stk.